woensdag, 17 april 2024 12:09

Gepionierde wensboom

De wensboom is een krachtige en stevige boom die met je meegroeit. Een boom waarvan je kunt genieten tijdens elk jaargetijde. Een gepionierde wensboom is een leuke uitdagende scouting activiteit met een bijzonder doel.

De wensboom is een krachtige en stevige boom die met je meegroeit. Een boom waarvan je kunt genieten tijdens elk jaargetijde. Om tegenaan te leunen én om bescherming bij te zoeken. Je kunt aan deze boom linten of briefjes hangen nadat je een wens hebt gedaan. Een gepionierde wensboom is een leuke uitdagende scouting activiteit met een bijzonder doel.

Deze boom is een leuke blikvanger bij een evenement als een kerstmarkt, bevrijdingsfeest, opening van een nieuw clubhuis of bijvoorbeeld bij de bruiloft van een lid van de groep.

De voorbereiding tijdens de eerste opkomst

Pionier een mini boom om uit te proberen hoe je een mooie boom krijgt en het maken van bladeren om, met wensen er op, in de boom te kunnen hangen:

De uitvoering van de echte boom

Pionier met de gehele speltak de boom en laat alle aanwezigen wensen op een blad schrijven. Laat iedereen zijn eigen blad in de boom ophangen zodat het een mooie volle boom wordt.

Maak aan het einde de mooiste wens bekend. Regel eventueel een prijs voor de mooiste wens.

• Materialen voor miniatuur wensboom
  • Pionier hout en touw
  • Bladeren om wensen op te schrijven
  • Iets om de boomstam 'wortels' te geven. Bijvoorbeeld een grondboor of een verplaatsbare vlaggenmast standaard

• Het kan verstandig zijn om de boom te gaan pionieren met lange bamboe stokken als takken aan een vlaggenmast. Dit wordt wat minder top zwaar.
  • Als je een prijs verbind aan de mooiste wens is het handig als je contact op kunt nemen met de winnaar(s). Hiervoor moeten natuurlijk wel bijvoorbeeld 06 nummers of (mail) adressen verzameld worden. Laat meedingen met de prijs een optie zijn, en vernietig nadien deze gegevens.

• Afhankelijk van de plek waar je deze wensboom opbouwt kun je deze actie gebruiken als financiële actie voor de groep. Dit werkt het beste als de 'donateurs' een klein prijsje kunnen winnen.
  • Natuurlijk is deze activiteit ook te doen met een kerstboom of berkenboom in plaats van een gepionierde boom. Al is dat laatste natuurlijk wel de mooiste blikvanger.

Aanvullende informatie

Lees 81 keer Laatst aangepast op donderdag, 18 april 2024 23:58