maandag, 30 maart 2020 01:37

Live Kahoot! Quiz met groot videogesprek

(1 Stem)

Je kunt het live spelen, maar je kunt de Kahoot!'s ook als challenge aanmaken zodat de leden het op een eigen moment kunnen spelen. Je kunt een einddatum instellen en er is een gezamenlijke scorelijst.

Voorbereiding

Maak een stuk of 4 Kahoot! quizzen aan. Er zijn verschillende antwoordmogelijkheden. Je kunt ze laten kiezen uit maximaal 4 antwoorden, er is een open antwoord (zelf intypen), waar of niet waar en je kunt ze 4 dingen op de juiste volgorde laten zetten. Ook kun je er foto's bijzetten die beetje-bij-beetje verschijnen. Leuk om te laten raden wie of wat er op de foto staat. Je kunt ook een poll toevoegen tussendoor. Leuk om te vragen hoe het bij iedereen gaat. Deze tellen niet mee voor punten.

Hier vind je voorbeelden van onze Kahoot!'s:

Wij hebben 4 quizzen gemaakt. Mocht iemand uit het videogesprek gaan door bijvoorbeeld een slechte verbinding, dan kan hij of zij opnieuw inloggen en met de volgende quiz gewoon weer meedoen.

Speltak informeren

Stuur een e-mail naar de speltak waarin je uitlegt hoe ze kunnen inloggen bij het videogesprek, en maak afspraken over hoe iedereen zich moet gedragen: Heb je niks te zeggen, zet je microfoon dan op mute, hou het netjes, laat elkaar uitpraten, enz. Vind inspiratie bij de e-mail die Scouting Dannenburcht heeft gebruikt.

Uitvoering

De quizmaster leidt het spel en logt in op de videochat. Naast de webcam en microfoon kun je ook (een gedeelte van) je scherm delen (presenteren). Start de Kahoot! quiz (host live) en deel dat scherm. De jeugdleden zien vervolgens de vragen op de videochat, en kunnen met hun telefoon (of een tweede browserscherm) de vragen beantwoorden.

Spreek af dat je met je eigen naam en daarachter de naam van je ploegleider moest inloggen op de Kahoot! Als quizmaster kun je eenvoudig mensen weigeren die een ongewenste naam hebben gekozen door er op te klikken. Ze krijgen dan de kans om een andere naam te kiezen.

Als quizmaster kun je de vragen en antwoorden voorlezen. Na iedere vraag krijg je het juiste antwoord te zien en je ziet wat de groep heeft geantwoord. Daarna krijg je iedere keer de tussenstand te zien. Je kunt deze snel doorklikken om het spannend te houden.

Na twee rondes kun je eventueel 5 of 10 minuten pauze houden.

• Kahoot! account: Je krijgt vanwege de coronacrisis t/m half juli een gratis trial account waardoor je alle functies van de site kunt gebruiken. Je maakt de account op www.kahoot.com. Meespelen gaat via www.kahoot.it
    Let erop dat je je account bijtijds terugzet naar de gratis variant. Ik weet niet of de trial automatisch omgezet wordt.
  • Skype account of iets soortgelijks waarmee je met een grote groep kunt videobellen. Onze groep heeft via Techsoup een Google Suite account. Daar kun je gebruikmaken van Hangouts Meet.
  • Kleed het beeld van de quizmaster leuk aan. Hang vlaggetjes op, schiet een confettikanon af voor de winnaar van de quiz, hang de vlag van de speltak op, zet wc-rollen op de achtergrond, enz.

• Schrijf op wie er meedoen met het videogesprek. Zo kun je tussendoor gericht vragen stellen. Bij ons waren er scouts die erg aanwezig waren, en scouts die zich niet lieten horen. Door gericht vragen te stellen aan die scouts werden ze er toch bij betrokken.
  • Maak goede afspraken over hoe iedereen zich moet gedragen tijdens het videogesprek. Zorg dat er eventueel andere leiding is ingelogd die mee kan helpen om scouts aan te spreken of te muten.

Aanvullende informatie

Lees 5836 keer Laatst aangepast op zondag, 19 maart 2023 15:26