woensdag, 17 januari 2024 00:20

Pubquiz Dassenkennis

Test je dassenkennis. Waarom dragen we eigenlijk een das, welke internationale en historische verschillen en overeenkomsten zijn er, en hoe heet dat randje aan een das ook al weer?

Verzin je eigen vragen, of laat je inspireren door de volgende vragen waarvan de uitwerking te vinden is in deze Kahoot!.

1. Hoe noemen ze een Scouting das in het Engels NIET?

1. Neckerchief
  2. *Dishcloth
  3. Scarf
  4. Necker

2. Wat is GEEN door Baden-Powell bedacht gebruikt van de das?

1. *Vuur mee uitslaan
  2. Als een mitella
  3. Nek beschermen tegen de zon
  4. Ceremonieel

Uitleg: Een das moet namelijk schoon en netjes blijven. Van vuur gaat ie kapot.

3.  Welke das is hier afgebeeld?

1. De SPEL das
  2. Een landelijke das
  3. *De Gilwell das
  4. De Roverway das

4. Hoe heet een dasring in het Engels?

1. Boggle
  2. Toggle
  3. Oggel
  4. *Woggle

Uitleg: De Woggle is uitgevonden door een jonge Britse Scout genaamd Bill Shankley. Hij was verantwoordelijk voor een workshop op Gilwell Park. Dat was in 1923.

5. Welke landelijke das is voor de welpen?

1. Groene met oranje bies
  2. *Oranje met groene bies
  3. Lichtblauw met oranje bies
  4. Marineblauw met groene bies

Uitleg: A: Groene das met oranje bies is voor scouts en explorers. B: *Oranje met groene bies is voor de welpen. C: Lichtblauw met oranje bies is voor water- en luchtscouts. D: Marineblauw met groene bies is voor de bevers. Bij de Nederlandse Gidsen(beweging) (NGB) en het Nederlandse Padvindstersgilde (NPG) waren er geen groepsdassen. Elke padvindster of gids droeg dezelfde das.

6. Wat is GEEN Schotze ruit?

1. A
  2. *B
  3. C
  4. D

Uitleg: A: Balmoral. C: Kerr. D: Hunting Stewart. Vanaf de jaren dertig werd het mode om Schotse ruiten te gebruiken in de groepsdas.

7. Waarom hebben sommige Scoutingsgroepen over het algemeen een diagonaal (links/rechts kleur)?

1. Voor kleurenblinden
  2. Voor next-level swappen
  3. *Komt voort uit een fusie
  4. Ze konden niet kiezen

8. Wat is een andere naam voor een Scotse ruit?

1. Celtische ruit
  2. Schots vierkant
  3. Tartar
  4. *Tartan

Uitleg: Werden door “Schotse clans” gebruikt. De naam “Tartan” refereert naar de in elkaar grijpende strepen, die lopen in zowel de schering richting als de inslag richting.

9. Hoe heet deze das?

1. *De Admiraliteitsdas
  2. Een groepsdas
  3. De Watergeuzendas
  4. Water versie van Gilwell das

Uitleg: Een Admiraliteit is de officiële naam voor het samenwerkingsverband van de waterscoutinggroepen binnen de grenzen van een of meerdere regio’s. Haar taak is het organiseren van het scoutingspel op en rond het water, dus aandacht voor trainingen en een Scoutingprogramma voor alle leeftijden.

10. Wanner is het jaarlijkse Scout Scarf Day?

1. *1 augustus
  2. 20 augustus
  3. 1 september
  4. 20 september

Uitleg: Omdat op 1 augustus 1907 het allereerste Scouting kamp op Brownsea Island ten einde was.

Eventueel digitale hulpmiddelen als deze voorbeeld Kahoot!.

• Probeer het type vragen zo veel mogelijk af te wisselen. Maak bijvoorbeeld gebruik van plaatjes, en verzin vragen die alle categoriën af gaan.
  • Als je wil gaan voor teams , maak dan een op scoutingdas geïnspireerde team indeling. Suggestie: Laat bijvoorbeeld iedereen op volgorde staan van ouderdom/ervaring van de das, hoe netjes deze is opgerold, en hoeveel attributen er aan hangen. Geef daarna iedereen van links naar rechts een teamnummer in net zoveel nummers als je teams wil hebben.
  • Op 1 augustus is het World Scout Scarf Day (http://www.scoutscarfday.com/). Het is leuk om deze activiteit rond deze datum te doen.

Aanvullende informatie

Lees 283 keer Laatst aangepast op woensdag, 17 januari 2024 00:40
Meer in deze categorie: « Peddeldans (Waterspel) Eilandendans »