De Hollandquiz

Door dat de scouts per ploeg samen een deel van de quizvragen bedenken en later ook deelnemen aan de quiz krijgen ze meer kennis omtrent het land waarin ze wonen.

Per ploeg bedenken de scouts vragen omtrent Nederland. Het is wel de bedoeling dat de scouts hierbij vragen bedenken, die voorbij gaan aan de voor de hand liggende algemene kennis. Denk aan vragen omtrent de waterwerken, de geschiedenis van Nederland, muziek, maatschappelijke ontwikkelingen en zaken, milieu, etc. Laat per ploeg per categorie bijv. 10 vragen bedenken. Daarna spelen de ploegen in een quiz tegen elkaar. Op het moment dat een vraag wordt gesteld, mag de ploeg die deze vraag heeft bedacht niet antwoorden. Welke ploeg heeft de meeste kennis van Holland?

Voor de leiding 20 minuten aan klaarzetten van het spel.

• Materialen over Nederland.
  • Computer met internet.
  • Aankleding voor een echte quizruimte.
  • Evt. drukknoppen met geluid.
  • Scorebord.
  • Papier en pen.

• Controleer wel of de vragen van een niveau zijn die voor scouts te beantwoorden zijn.
  • Controleer op dubbele vragen.
  • Help de ploegen eventueel een handje met suggesties voor vragen in categorie.
Lees 2240 keer Laatst aangepast op vrijdag, 11 december 2020 17:48