zondag, 17 november 2019 15:24

Zeestrijd (Waterspel)

Bemanningsleden van het vijandige schip uitschakelen met "Kogels" (waterballon).

Dit spel is een waterballonnen gevecht met speciale regels.

Voor dit spel moet een speelveld worden uitgezet. Het veld bestaat uit twee schepen, ieder verdeeld in 3 vakken en een algemeen deel, de zee.

De spelers worden verdeeld in twee teams, de teams mogen alleen in hun eigen schip komen.

Voorbeeld van het speelveld:

Schip 1  [ distributeur ]
 [ matroos ]
 [ kanonniers ]
De zee (verboden terrein)
Schip 2  [ kanonniers ]
 [ matroos ]
 [ distributeur ]

Alle bemanningsleden krijgen een rol op het schip toebedeeld: Distributeur, Matroos of Kanonniers en mogen enkel in hun eigen deel van het schip komen.
De verschillende rollen op het schip moeten samenwerken om het andere team uit te schakelen.

De bemanningsleden van het andere team kunnen uitgeschakeld worden ze te raken met de “kogels” (waterbalonnen). Alle bemanningsleden kunnen worden uitgeschakeld niet alleen de kanonniers. Als alle bemanningsleden van één rol van een team zijn uitgeschakeld stopt het spel.

De kogels worden achterin het schip bewaard, bij de distributeurs. De kogels mogen enkel door de kanonniers gegooid worden naar de bemanningsleden van het andere schip. Hiervoor moeten de kogels vanaf de distributeurs via de matrozen worden doorgegeven naar de kanonniers.

Een alternatieve manier om het spel te spelen, is punten tellen. Hierbij zijn bemanningsleden die geraakt zijn niet uitgeschakeld maar kunnen door blijven spelen. Er worden dan punten geteld voor ieder bemanningslid dat geraakt is.
Elke rol in het spel heeft een verschillende waarde:

• Kanonnier – 1 punt
  • Matroos – 2 punten
  • Distributeur – 3 punten

Voorbereiding

• Zet het speelveld uit
  • Waterballonnen vullen

• Groot veld
  • Lint o.id. om de velden te markeren
  • +/- 50 waterballonnen per team

• Letop: onderkoeling bij koude temperaturen, kinderen die stil zitten en nat zijn kunnen (lichte) onderkoelingsverschijnselen tonen

• Een warmhoud spel voor tussendoor aan de zijlijn is leuk