donderdag, 24 oktober 2019 12:26

Baloe's ber(k)en water

(1 Stem)

Luister met de horde naar de sapstroom van een berk en neem een slokje geneeskrachtig berkenwater.

Baloe weet veel over de (eetbare) planten in de jungle. Hij zit bij de Talaab poel als hij aan Mowgli en Shanti verteld dat de berk gedurende circa 3 weken aan het begin van het voorjaar een krachtige sapstroom heeft vanuit de wortels naar boven, om alle delen van de boom van extra voedsel te voorzien. Dit berkenwater zit vol met voedzame mineralen en sporenelementen.

Met deze extra voedingsstoffen en hulp van zonne-energie lukt het de boom om vanuit de knoppen de blaadjes tevoorschijn te laten komen.

Berkenwater wordt al eeuwen door de mens bijzonder gewaardeerd o.a. als voedingssupplement, haargroeiwater, bij huidproblemen, als vocht afdrijver en niet te vergeten als frisse dorstlesser voor wandelaars. Ook de jonge zachte blaadjes van de berk zijn gezond bijvoorbeeld in de sla of als thee.

Bij de Talaab poel staan meerdere soorten bomen, waaronder berken en Baloe laat de welpen zelf zoeken naar een berk. Deze is heel herkenbaar door de witte bast.

Hij laat de welpen bij een jonge berk (deze heeft een dunnere schors) luisteren naar het ruisen van de
sapstroom met een wc-rolletje (als je niet beschikt over een stethoscoop).

Baloe verteld dat je berkenwater kun aftappen door met een snoeischaar een dunne laaghangende tak af te knippen en het druppelende uiteinde in de hals van een flesje te schuiven. Het flesje kun je vastzetten met een elastiekje of tie rip. Zorg dat je niet een te dikke tak afknipt, dan kan de boom ‘doodbloeden’. Het duurt ongeveer een dag voordat je voldoende hebt om een hele klas kinderen een beetje berkenwater te laten proeven.

Bij het clubhuis knippen de welpen een hartje uit stevig gekleurd papier. Daarop schrijven ze een wens voor de berk als bedankje voor het berkenwater. Maak een gaatje in het hartje en bevestig er een mooi lintje of koortje aan.

Ga de volgende dag met de horde terug naar de boom om het berkenwater te oogsten. Laat de welpen elk een lepeltje proeven. Het water is 2 tot 3 dagen houdbaar.

Bedank de boom voor het geneeskrachtige berkenwater door met de welpen de wenshartjes in de boom te hangen.

Haal na een paar dagen alle papiertjes en lintjes weer op, zodat er geen rommel achterblijft.

Berk (met nog geen blaadjes), WC-rolletjes (of een stethoscoop), schone scherpe snoeischaar, een schoon uitgekookt flesje, elastiekje of tie rip, lepeltje,

Gekleurd stevig papier, stiften, schaar en lintjes.

Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 6 Schoon drinkwater en goede sanitaire voorzieningen en Doel 15 Herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit.

Lees 1239 keer Laatst aangepast op vrijdag, 29 oktober 2021 11:00