woensdag, 23 oktober 2019 13:18

Drakensporen van Sint Joris

Maak een wandeling in de natuur en ga op zoek naar drakensporen. Bouw een drakennest en laat de draak de schat bewaken.

Draken spreken enorm tot de verbeelding. Het is een fabeldier dat wereldwijd een rol speelt in mythologieën: zoals in de Griekse, Germaanse, Chinese, Azteekse mythologie, of bijvoorbeeld bij de Vikingen. Draken kunnen kwaadaardig en afschrikwekkend zijn, maar kunnen evengoed geluk brengen of bescherming bieden tegen het kwade.

Steven stroom is een beetje bang. Hij heeft het verhaal van Sint Joris en de draak gehoord en is nu bang voor de draak. Stuiter vind dat maar raar, draken bestaan alleen maar in mooie verhalen en sprookjes. Steven gelooft het niet en stelt aan stuiter voor om naar aanwijzingen te zoeken. Hij loop met de bevers een natuurgebied in en laat de bevers zoeken naar sporen die er op wijzen dat er een draak is langsgekomen. Denk aan ontwortelde of omgevallen bomen, afgebroken takken, bomen waar de schors van af is, diepe kuilen. De fantasie van de bevers zal er voor zorgen dat er overal drakensporen te zien zijn. Steven is blij dat de bevers niet bang zijn omdat ze er vanuit dat het een goedaardige draak is. Hij kan er ook niets aan doen dat hij zo groot is en er daarom van alles stuk gaat.

Kunnen de bevers aan de hand van de sporen ontdekken hoe de draak eruit ziet? Hoe groot is hij? Heeft hij vleugels en kan hij vliegen? Wat voor poten heeft hij? Heeft hij één kop of is het een driekoppige draak? Is het wellicht een vuurspuwende draak? Woont de draak in een hol of in een groot nest en legt hij eieren? Teken met een stok in het zand een tekening van de draak op ware grootte.

Steven wist zich nog uit het verhaal van Sint Joris te hebben onthouden dat draken erg handig zijn om een schat te bewaken. Graaf een kuiltje als schatkamer en laat elke bever iets heel moois zoeken om in de schatkamer te leggen. Als alle schatten in de schatkamer liggen kun je het kuiltje weer dichtmaken.

Maak samen met losliggende takken een gigantisch drakennest bovenop de schatkamer, zo groot dat alle bevers er in passen. Als het een mooi nest is, zal de draak vast terugkomen om de schat te bewaken.

Terug bij het clubhuis maakt elke bever een prachtige kleurrijke tekening van zijn / haar eigen drakenvriendje.

• Schepje
  • Overige materialen worden gehaald uit de natuur

• Een Scout is goed voor de natuur en verstoort deze dus niet.
  • Doe deze activiteit in een seizoen waarbij er voldoende materialen te vinden zijn, zoals de herfst, maar kan ook in de lente en zomer.
Lees 1780 keer Laatst aangepast op dinsdag, 28 april 2020 18:53