Jongens tegen de meiden!

In de jungle leven mannelijke en vrouwelijke dieren. Uit de naam is dat niet altijd zomaar te bepalen. Akela en Raksha zijn wel bekend, Shere Kahn is duidelijk een man, maar wat is Mang en wat is Oe? Of Marala of Jacala? Zijn dat mannetjes of vrouwtjes? Is er eigenlijk wel een verschil bij dieren? In de mensenwereld zijn er nog veel mensen die aan jongens en meisjes wel bepaalde kwaliteiten toebedelen, maar is er wel een verschil. Zijn jongens alleen maar technisch en mesjes alleen maar huishoudelijk bezig? De welpen ervaren dat er helemaal niet zoveel verschillen zijn tussen jongens en meisjes als zij dachten en dat er altijd dingen zullen zijn die jongens of meisjes beter kunnen!

Wi je dit onderwerp ook bespreekbaar maken bij de scouts of explorers, pas dan de opdrachten op hun leeftijd aan en ga er wat dieper op door na afloop.

De welpen gaan het vandaag in 2 groepen tegen elkaar opnemen. Team Mowgli (de jongens) tegen team Shanti (de meisjes). De leiding bepaalt vooraf enkele opdrachten (bij voorkeur sekseneutraal, of indien je dat zou willen juist niet sekseneutraal) die door beide teams uitgevoerd moeten worden. Let hierbij wel op het niveau dat de welpen van jouw groep aankunnen! Vooraf kun je de kinderen de opdrachten voorleggen, om te vragen: wie denk je dat dit onderdeel gaat winnen? Hierdoor gaan ze nadenken over vooroordelen t.o.v. jongens en meisjes. Na het spel kun je hier dan op terugkomen.

Voorbeeldopdrachten:

• Quiz.
  • Estafette met onder andere kracht, maar ook precisie zoals kralen rijgen.
  • Pop aankleden estafette.
  • Auto race (klosje winden).

De voorbereidingstijd hangt af van de tijd die je nodig hebt de spullen voor de opdrachten te verzamelen.

Ook dit is afhankelijk van de gekozen opdrachten. Bijvoorbeeld:

• Quizvragen.
  • Grote en kleine houten kralen.
  • Pop met poppenkleertjes.
  • Autootjes aan een touw dat opgerold moet worden.

• Laat de welpen van te voren eens een lijstje maken van alle jungledieren en daarbij opschrijven of het een mannelijk of vrouwlijk dier is.
  • Draaf niet te ver door in de extreemheid van de opdrachten. Een beetje typische jongens/meisjesopdrachten is leuk, maar sla hier niet in door want het moet natuurlijk wel voor beide teams bij elke opdracht leuk zijn!
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 5 Gendergelijkheid.

Aanvullende informatie

Lees 7265 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 13:37