Stammenstrijd

Scouting is een wereldwijde beweging en daar horen internationale contacten en activiteiten bij. Scouting Nederland had sinds maart 2010 een partnership met de Ghana Girl Guides Association (GGGA) en de Ghana Scout Association (GSA). Dit partnership bood vijf jaar lang prachtige mogelijkheden voor uitwisselingen tussen Nederlandse en Ghanese Scouts en Guides. Bij deze activiteit kunnen welpen even hun energie kwijt.

Vier Ghanese stammen (Ashanti, Fante, Abron en de Afutu) hebben nieuwe krijgers nodig. Die gaan ze stelen bij de andere stammen!

Maak 4 vlakken op de grond door twee touwen kruislings over elkaar te leggen en verdeel de welpen over de vier stammen die elk in hun eigen ‘grondgebied’ staan. Een voor een gooien de stammen een bal naar een van de andere stammen. Komt de bal op de grond binnen het gebied van de andere stam, dan mag de ‘gooiende’ stam in 10 seconden zoveel mogelijk krijgers van de ‘geraakte’ stam stelen (tikken). Die komen dan in het vlak van de eerste stam erbij staan. Maar: vangt de stam die aangevallen wordt de bal, dan mogen zij de gooiende stam gaan tikken! Ga zo door tot er 1 stam over blijft. Of tot de tijd op is natuurlijk en dan is de grootste stam de winnaar.

Zeer weinig voorbereidingstijd (touwen klaar leggen).

• Twee lange touwen.
  • Bal.

Lees 3341 keer Laatst aangepast op maandag, 07 december 2020 19:53
Meer in deze categorie: « Hier of daar Oware »