Tover je in de huid van Herman van Veen

De welpen/scouts bewust laten worden hoe je de samenleving met liedjes en cabaret een boodschap kan brengen.

De welpen/scouts gaan aan de slag met het lied Toveren van Herman van Veen. Ze krijgen eerst van de leiding te horen wie Herman van Veen is. Bekend als zanger, artiest, clown, schilder en voorvechter van de rechten van het kind. Heb het bijvoorbeeld over Alfred Jodocus Kwak en de boodschap die hier in zit. Het lied van Toveren is uitgedraaid en elk groepje krijg een deel van het lied aangewezen om uit te beelden. Ze moeten ook nadenken wat er met elk couplet bedoeld wordt.

Leiding zoekt de autobiografie van Herman van Veen en lied toveren op en maakt hier kopieën van. Het lied kan je eventueel doorknippen zodat andere subgroepjes niet weten wat er in het couplet staat.

• Geluidsdrager waarop het lied te horen is.
  • Eventueel verkleedkist of voorwerpen om het lied mee uit te beelden.
  • Karton.
  • Dikke stiften.
  • Goocheldoos met wat atributen.

• Regel knutselmateriaal voor de creatievelingen.
  • Laat de andere groepjes raden wat er in het lied staat door alleen uit te beelden. Dan krijgen ze alleen hun eigen couplet. Eindigen om het uiteindelijk wel helemaal te laten horen.
  • Mocht het resultaat leuk zijn, dan kan je eventueel bij een open dag of presentatie het tijdens bijvoorbeeld Bevrijdingsdag laten uitvoeren.
  • Voor meer infomatie over de Scouting in de oorlog en het helpen bij de herdenking: Kijk op: Scouting en herdenken.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: Doel 16 Vrede, veiligheid en rechtvaardigheid.

Aanvullende informatie

Lees 1931 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 13:31
Meer in deze categorie: « Toveren voor je omgeving Ren je rot »