Ren je rot

(1 Stem)

Ren je rot is een vragenspel, dat je zowel binnen als buiten kunt spelen. Door het goed beantwoorden van vragen, kan je punten verdienen. Wie heeft na afloop de meeste punten verdiend?

Er worden drie vakken gemaakt van elk ongeveer drie meter breed en vier meter lang zijn; er is een duidelijke scheiding tussen de vakken. De vakken worden duidelijk gemarkeerd met A, B en C. De spelers staan op ongeveer tien meter afstand van de vakken. De spelleider stelt de vraag en geeft de drie mogelijke antwoorden. Na het laatste antwoord roept de spelleider: "Ren je... ROT!". Hierna rennen de spelers zo snel mogelijk naar het vak van hun keuze. Iedere speler kiest voor zich. De spelleider bepaalt wanneer niet meer mag worden gewisseld van vak. Dan geeft hij het juiste antwoord. De spelers die in het goede vak staan, krijgen allemaal een dennenappel (tennisballetje, dropje, etc). Wie heeft na afloop de meeste dennenappels verzameld?

• Vragen maken: 15-30 minuten.
  • Drie vakken maken waarin de letter A, B of C staan: 5 minuten.

• Zorg voor ongeveer 20 vragen; als je er meer hebt duurt te het te lang, zijn er minder dan duurt het spel te kort.
  • Kies voor bij oudere deelnemers voor een korte keuzetijd, waardoor je, als ze het antwoord niet zeker weten, niet in het vak gaan staan waar de meeste jeugdleden staan.
  • Als kennismakingspel voor bijvoorbeeld net na overvliegen, kun je er voor te kiezen dat jeugdleden (algemene) vragen over zichzelf invullen. Hierna maak je 3 vakken met in elk vak een (jeugd) lid. Stel de vragen in de vorm: Wie van de 3: heeft als hobby paardrijden, zit in groep 8, gaat graag naar Frankrijk op vakantie, enzovoort.

• Zorg voor een vlak speelveld.
Lees 22108 keer Laatst aangepast op maandag, 07 december 2020 19:27