Deurenspel

(1 Stem)

De kinderen even door het clubhuis laten razen met een spannende en strategische variant op tikkertje.

Alle deuren van het clubhuis zijn aan twee kanten gelabeld. Deuren kunnen groen zijn, of rood, of aan één kant groen, en aan de andere kant rood. Door een groene deur mag je gaan, maar door een rode deur niet.

De scouts krijgen allemaal een uniek symbool op hun rug geplakt. Een vierkant, een zonnetje, een smiley of een lucifer, het mag van alles zijn. Ze staan in een cirkel, met hun gezicht naar elkaar toe, zodat niemand bij elkaar op zijn/haar rug kan kijken. Vervolgens krijgen de scouts ook een symbool in hun hand. Ze moeten de scout met dit symbool tikken. Als ze die scout getikt hebben, krijgen ze het symbool van de rug én het symbool dat die scout moest hebben. Nu kunnen ze op zoek naar hun nieuwe slachtoffer.

Voorbereidingstijd

Even in 5 minuutjes alle deuren labelen. LET OP: je kunt een fuik maken: een deur waar ze wel in mogen, maar niet uit. Dubbele symbolen maken.

• Rode en groene kaartjes (voor op de deuren).
  • Symboolkaartjes (dubbel).
  • Goed plakband.

• Dit spel staat garant voor chaos. Rennende scouts, gegil door het clubhuis en paniek! Scouts die met hun rug langs muren bewegen en als je een fuik hebt gemaakt, één heel vol lokaal.
  • Let ook op: als een scout slecht is in dit spel zal hij snel uitvallen en ook even moeten wachten tot de rest is uitgeraast. Er is een kans dat scouts 'elkaar hebben' en dus snel klaar zijn. Let dus met het uitdelen van de symbolen goed op.
  • De ervaring leert dat het organiseren meer tijd kost dan het spelen van het spel. Je bent echt even bezig met het uitdelen van de symbolen, en de deuren moet je echt van tevoren labelen. Toch blijkt dat alle scouts (en leiding) het het wachten meer dan waard vinden!

• Zet de EHBO-trommel klaar.
Lees 2756 keer Laatst aangepast op maandag, 07 december 2020 10:45