zaterdag, 19 januari 2019 00:20

Fikkie stoken

We gaan samen met de welpen aan de slag: Starten van een fikkie. Maar ook: hoe krijg ik het weer uit?

Jeroen!!! Pas nou op met dat vuur...

1. Spannend filmpje

Torre Florim (DE STAAT) - Firestarter. Bespreek met de welpen: hoe zou jij een vuur blussen in het zwembad?     pool fire.jpg

Pouring Liquid Nitrogen in a Pool.

2. Uitleg vuurdriehoek

Brandstof - zuurstof - warmte

3. Demonstratie met gasfles en brander

4. Laat welpen spelen met aanstekers en kaarsen

Demo van zippo

5. Laat welpen spelen met lucifers

6. Korte pauze

Vrij spel -> buiten. Spannend verhaal -> binnen

7. Zelf aan de slag: welke brandstoffen werken goed en welke niet?

Er zijn vijf posten.

Post 1. Memory met brandstoffen. Heb je twee identieke kaarten? Vertel dan aan de rest of dit een brandstof is of niet.

Post 2. Junk food fire starters. Laat welpen raden welke chips het langst brand. Zie hier voor demo

Post 3. Brandstoffen uit de natuur. Laat welpen raden wat het langst brand. Hars, takjes, dennennaalden, etc.

Post 4. De favoriete scouting brandstoffen. Wanneer gebruik je wat? Tampons, aanmaakblokjes, lampenolie, benzine (!?)

Post 5. Ludieke post: hot sauce, rode pepers. Alleen de welpen die vuur in hun mond willen hebben geef je een crackertje met tabasco en hoe krijg je het 'vuur' weer uit?

Van tevoren regelen:

• Zorg dat je via tablet/laptop/beamer filmpjes kunt laten zien.
  • Dat je rondvraagt binnen de groep/kennissen/familie wie er een Zippo heeft.
  • In een Excel document kun je snel een memory set maken en afdrukken. Voorbeeld van de brandstoffen:
    • Uitgedroogde kerstboom
    • Aluminiumfolie
    • Bolletje wol
    • Boomschors
    • Briketten
    • Dennenappels
    • Groene blaadjes
    • Hout
    • Houtskolen
    • Kaars
    • Karton
    • Kranten
    • Macaroni
    • Natte takken
    • Pallet
    • Watten

Op de dag zelf kun je wat losse spullen kopen. Voor ongeveer 15 euro haal je bij de supermarkt

• Theelichten
  • Chips
  • Knabbels
  • Kroepoek
  • Pringles
  • Pinda's
  • Melba toast
  • Tabasco
  • Aanstekers
  • Lucifers
  • Tampons
  • Aanmaakblokjes
  • Lampolie

Er wordt van uitgegaan dat je scoutinggroep zelf beschikt over:

• Gasfles
  • Brander

Ook op de dag zelf:

• Brandstoffen uit de natuur sprokkelen
    • Rondom de blokhut zijn vast droge bladeren, dennennaalden en takjes te vinden. Voor de meer exotische brandstoffen als hars zul je misschien een paar dagen van tevoren een wandeling kunnen maken om daarnaar op zoek te gaan in het bos.
    • Eventueel kun je dit ook de kinderen laten doen. Het eerste groepje geef je dan enkele minuten tijd om te 'verzamelen'/zoeken. Daarmee laat je ze een voorraad opbouwen die door de andere groepjes ook gebruikt kan worden.

Optie voor aan het begin van de opkomst:

• Voor elke post een kartonnen doos klaarzetten met de benodigdheden voor de post. Die geef je dan aan iedere leiding die een post bemand. Kunnen ze zelf een goede plek rondom de blokhut kiezen.

• Bij sommige posten zorg je voor brandblusser of een emmer zand.
  • Wijs iemand aan de 'vrije keep' is. Diegene loopt rond en zorgt dat de groepjes doorwisselen. Ook geeft diegene tips om het nog veiliger te maken b.v. andere leiding vertellen als kinderen hun mouwen niet omhoog hebben.
  • Tip: kinderen voelen eerder de warme op hun huid en voelen hoe dicht ze bij vuur kunnen komen.

• Tijdens de opkomst van 2 uur zijn we niet aan alle spelonderdelen toegekomen. We zijn gestart met het bedenken van een oplossing voor het zwembadvuur en hebben de volgende dingen overgeslagen:
    • Demonstratie met gasfles en brander
    • Spelen met aanstekers en kaarsen
    • Spelen met lucifers
    • Korte pauze
  • Met de posten zijn we ruim drie kwartier bezig geweest.
Lees 1418 keer Laatst aangepast op maandag, 25 februari 2019 11:05