Wijn na bier geeft plezier

Bier is voor mietjes, roverscouts maken natuurlijk hun eigen wijn!

Wijn maken is niet moeilijk, maar is vooral een langdurig en nauwkeurig proces.

1. Stap 1: Start. Maak de gist aan met water en suiker en laat het enige tijd staan. Zorg dat de sap niet te koud is, het liefst rond de 18 tot 20 graden. Doe dit in de 5 literfles. Voeg het gistmengsel toe. Sluit de fles af met het waterslot en zorg dat het slot gevuld blijft met water. En zet het op een plaats van rond of boven de 20 graden.
  2. Stap 2: Gisten. Je zult zien dat de wijn gaat gisten. Er vormt zich een gas, waardoor het water in het slot gaat bubbelen.  Het bubbelen wordt vanzelf na enige tijd steeds minder. Nu is het moment waarop je de smaak kan gaan testen. Als de wijn te zuur is, of je wilt meer alcohol in je wijn, dan kun je een suikeroplossing toevoegen. 50 gram water opgelost in ongeveer 1 liter gekookt water. Het bubbelen start daarna vanzelf weer. Na ongeveer 2 a 3 weken houdt het bubbelen op. Let er wel op dat het ook echt is gestopt, anders gaat het nagisten in de fles, wat betekend dat je flessen uit elkaar kunnen spatten door het gas wat zich daar nog ontwikkeld. Let dus op dat je de fles op een veilige plek bewaard.
  3. Stap 3: Overgieten. Giet de wijn over in een schone ontsmette fles, bij voorkeur overhevelen met een slangetje! Want er is in de fles een sediment ontstaan, die daar achter moet blijven. Laat de wijn nog enige dagen goed afdekt of met een waterslot koel en donker staan, en dan is het tijd om de wijn te bottelen in de ontsmette flessen. De kurk erin is vrij moeilijk, daar bestaan apparaten voor, maar voor een eerste keer zou ik die nog niet aanschaffen, met een houten hamer sla je de kurk er ook wel in.
  4. Stap 4: Laten rusten. Natuurlijk kun je de wijn direct drinken, maar als hij nog wat langer op een koele plaats in het donker ligt, dan wordt hij nog lekkerder.

Met name het inkopen van materiaal is iets wat je vooraf goed geregeld moet hebben. Het uitkoken en klaarzetten kan je prima tijdens de opkomst doen. Zoek op internet detail overzichten van hoeveelheden.

• Gistingsfles met waterslot (groot uitgekookt en gedesinfecteerd met sulfiet).
  • Lege flessen met kurken (nieuwe, geen gebruikte).
  • 3 liter druivensap (blauwe voor rode, witte voor witte wijn).
  • 1 liter appelsap.
  • Suiker.
  • Gist (mag ook bakkersgist zijn).

• Let op de hygiëne en houd alles goed schoon. Anders kan is al je werk misschien voor niks geweest.
  • Begin met een gemakkelijk recept, de smaak is niet optimaal. Maar als het gelukt is kan je daarna aan iets ingewikkelders beginnen.
  • Vind je het te simpel maak dan je eigen sap (behalve wijn van druiven kan je ook ‘wijn’ maken van allerlei andere vruchten).
  • Check vooral ff de internetsites van ervaringen van anderen.
  • Je wijn zou je tijdens een pubquiz met wijnproeverij kunnen drinken.
  • Ben je meer van het bier, maak dan Ambachtelijk Scoutingbier.

• Zorg dat alles hygiënisch gebeurt, anders kan je aardig ziek worden van je eigen wijn!
  • Pas op waar je de wijn laat gisten, want als de druk te hoog wordt kan een fles ontploffen.
  • Denk eraan: nix onder de 18!

Aanvullende informatie

Lees 3045 keer Laatst aangepast op zondag, 26 november 2023 01:00