woensdag, 07 februari 2018 19:48

Het goede doel in the spotlight!

Een benefietconcert om geld in te zamelen voor een goed doel / project waarbij de roverscouts hun handen uit de mouwen gaan steken.

Een benefietconcert is een concert, een show, een gala of een ander feest bedoeld om geld in te zamelen voor een goed doel of minstens om steun te werven voor een politieke zaak. Een humanitaire crisis kan een directe aanleiding vormen, maar ook voor de G8-top van regeringsleiders in Schotland in 2005 kwamen artiesten bij elkaar om de publiciteit te zoeken, nu om aandacht te vragen voor de armoede in ontwikkelingslanden en het milieu. De naam van het evenement, Live 8, verwees naar het gezelschap van wereldleiders, maar ook naar het concert in 1985 dat vaak wordt genoemd als het eerste in een nieuwe, wereldwijde soort, Live Aid.

De bezoekers betalen een verhoogd bedrag voor een kaartje, de artiesten, muzikanten of andere uitvoerend kunstenaars, treden gratis of tegen een sterk gereduceerd tarief op, en niet zelden doen de decorbouwers en andere ondersteunende bedrijven ook een duit in het zakje. De investering in het goede doel is ook een investering in de eigen sociale status van de bezoeker, publieksrelaties van de artiest, en naamsbekendheid van iedere betrokkene.

Na het concert gaan zij van het opgehaalde geld zelf bij het project aan de slag om hier de handen uit de mouwen te steken. Voorbeelden van projecten die aangepakt kunnen worden zijn bijvoorbeeld het aanleggen van een belevingstuin voor mensen met een beperking. Of een buurthuis in kansarme wijk opknappen.

Benodigdheden voor het benefiet concert:

• Plaats waar je mag opteden
  • Geluidsinstalatie
  • Mensen die willen optreden (lokale koren / bandjes e.d.)
  • Manieren om geld te innen
  • Promotie materiaal voor benefiet concert en goede doel

Voor het project:

• Materiaal is afhankelijk van het project

Aanvullende informatie

Lees 2008 keer Laatst aangepast op zondag, 03 maart 2024 15:39