zaterdag, 23 september 2017 16:50

The voice of Scouting

Ontdek je zangtalent tijdens deze zelf georganiseerde talentenjacht.

Thema introductie bevers

Keet Kleur hoort een mooi liedje op de radio en begint gelijk mee te zingen. Fleur Kleur begint met haar mee te zingen met een tweede stem. Dat klinkt mooi vind Stuiter: Jullie zouden moeten optreden! Fleur komt met het leuke idee: waarom alleen wij twee, in Hotjietonia kan bijna iedereen goed zingen of een ander iets bijzonders. Zullen we samen een talentenjacht gaan organiseren?

Thema introductie welpen

Mowgli en Shanti zitten met Marala bij de Guha grotten als Marala begint te neurien. Mowgli vind dat het mooi klinkt.

De voorbereidingen

Begin op tijd, zo voorkom je dat je gestresst raakt. Gebruik een draaiboek, zodat je niets vergeet en alles op tijd in huis hebt. Denk hierbij aan:

• Jeugdleden inlichten (wie wil zingen, alleen jeugdleden of ga je voor ook van buitenaf, enz)
  • Publiek regelen (alleen jeugdleden of ook ouders, broertjes / zusjes, opa's en oma's enzovoord),
  • Opbouwen en opruimen van podium en zaal
  • Planning maken van wie wanneer zingt.
  • Overige mensen regelen zoals: presentator, fotograaf en jury

Verzoeknummers of kareoke?

Bij veel talentenjachten mogen kandidaten zelf de act kiezen waarmee ze willen optreden. Voor een liedje of een dansact heb je muziek nodig. Vraag in de uitnodiging of ze na willen denken over een act en of ze zelf de muziek mee willen nemen. Lukt dat niet, dan kan internet een uitkomst zijn: via youtube zijn veel clips te bekijken. Een andere mogelijkheid is dat je kandidaten de keuze biedt uit de liedjes die je hebt. Het gaat om de lol en dat lukt ook met minder keus.

Aankleding

Sommige groepen gaan heel ver in het aankleden van de ruimte, maar met een paar spots en een mooie doek als achtergrond kom je een heel eind. Knip uit zilverkleurig papier sterren en spelt ze op het doek of plak ze met dubbelzijdig plakband op deuren en muren. Vergeet ook de jurytafel en de “stip” niet en zorg voor glamour-atttributen: boa’s, hoeden en make up.

Een leuke uitbreiding: een rode loper in de gang waardoor de artiesten binnenkomen. Bestel een taart in het talentenjacht-thema of kleed een ‘gewone’ taart zelf aan met glitterbolletjes. Kinderchampagne zorgt voor extra glamour.

De muziek

Veel spelcomputers hebben kareoke-achtige spellen maar met een cd speler en de geprinte teksten de je op internet kan vinden, kan je al een prima show opbouwen.

Als niet alle kinderen graag optreden

Hoewel veel kinderen het leuk vinden om op te treden wil je het ook gezellig houden voor kinderen die minder graag in de volle aandacht staan. Voor deze kinderen kun je speciale taken bedenken: fotograaf bijvoorbeeld of interviewer.

De uitnodiging voor het feestje

De uitnodiging is een oproep voor de talentenjacht. Je bent door naar de volgende ronde! Kom met je act van 2 tot ongeveer 5 minuten op zaterdag naar:

Het feestje zelf

De kinderen van de groep vormen samen kleine groepjes, het aantal groepjes staat gelijk aan het aantal leiding min 1. elke leiding is een 'zangcoach' en één leiding is de presentator. Elk groepje studeert apart een liedje in wat ze vervolgens voor de "coaches" gaan zingen. Elke coach draait voor het groepje wat hij of zij het beste vindt tot iedereen een coach heeft. de coaches coachen vervolgens hun groepje met een nieuw liedje voor de eindfinale. in de eindfinale zullen de coaches samen beslissen welk groepje gewonnen heeft.

Niet alle kinderen hebben een act ingestudeerd: geef ze de tijd om ter plekke iets te kiezen, om samen te doen of geef ze een andere taak (hoewel: meedoen is achteraf meestal toch leuker)

Een prijs

Je kan de beste act een prijs geven maar dat is natuurlijk helemaal niet nodig. Wil je er toch een wedstrijd van maken, dan is het leuk om meerdere prijzen te geven, liefst een prijs voor iedere deelnemers: de verrassendste act, de beste dansbewegingen, het grappigste optreden. Zo wint iedereen wat. De prijs zelf kan bijvoorbeeld een oorkonde zijn (die je gemakkelijk zelf kan maken op de computer) maar een mooi afgedrukte foto van de act is ook een erg leuk aandenken.

Helemaal echt: video-opnames en foto’s

Als je video-opnamen kan maken is dat erg leuk, vooral ook omdat je ze later nog eens terug kan kijken. Als de foto's online plaatst zorg er dan wel voor dat je goed op de hoogte bent van AVG (en welke jeugdleden niet online mogen)

• Tafels (podium)
  • Stoelen
  • Uitnodigingen voor jeugdleden en ouders
  • Muziek instalatie

• Ook in een online videogesprek kan je deze activiteit houden. Maak er een echt feest van!
Lees 2038 keer Laatst aangepast op woensdag, 03 juni 2020 20:25