zondag, 17 september 2017 20:33

Ontmasker de paus (escape room)

Samen uit een ruimte komen door codes te kraken.

Voorbereiding

• Nummers op Ipod zetten,
  • Geel en trui aanduiden in krant,
  • Rtiket schrijven in shirt,
  • Spreekwoorden printen,
  • Vlaggetjes maken,
  • Adressen opzoeken in telefoonboek,
  • Dozen in elkaar vouwen

Uitleg

De paus is corrupt en moet ontmaskerd worden. Hij is bereikbaar via de geheime gangen van het Vaticaan, maar hiervoor moeten codes gekraakt worden. In een kamer staan enkele dozen in elkaar die elk gesloten zijn met een slot. Het is de bedoeling om de sleutel te vinden om de kamerdeur open te doen zodat de leden op tijd zijn voor het middagmaal. Indien ze niet tijdig vrij zijn, dan eten ze ook effectief later dan de andere leden.

1. In de kamer is een i-Pod verstopt met daarop de nummers “message in a bottle” (1787) en “abc”. Op de i-Pod is een post-it geplakt met daarop het hoeveelste nummer ze moeten beluisteren. Er staan dus meer nummers op dan alleen deze twee. Dit zijn een hints, geen cijfercode.
  2. In de kamer staan 4 flesjes van 50cl drinken. In elk flesje zit een dobbelsteen waarvan 1 vlak is ingekleurd. Wanneer ze de flesjes in alfabetische volgorde zetten vinden ze zo de cijfercode van het slot. Appelsap (4) – Cola (6) – Ice tea (3)
    Code slot 1: 463
  3. In de eerste doos zit een krant. Hierin zijn alle woorden “geel” en ‘T-shirt” met een accentueerstift aangegeven. In de kamer hangt een gele T-shirt met op het etiket “Uitslag tourwinnaar optellen”. Ook hiermee krijgen ze een code voor het cijferslot.
    Code slot 2: 800
  4. In de volgende doos zit een papiertje met 4 vragen. Het antwoord op elke vraag is een land. In de kamer hangen vlaggetjes van verschillende landen. Op elk vlaggetje staat op de achterkant een woord in de bijhorende taal. Het aantal letters van het woord op de achterkant van de vlaggetjes van het land die een antwoord vormen zijn samen de cijfercode van het volgende slot.
    Code slot 3: 646
  5. In deze doos zitten twee spreekwoorden: "Zoals de klok thuis tikt, tikt het nergens" en "Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd". In de ruimte hangen analoge klokken die stilstaan. De klokken moeten van klein naar groot geplaatst worden en dan de tijd aflezen en optellen. Het cijferslot kan geopend worden.
    Code slot 4: 977
  6. In de doos zit een papiertje met 3 keer een naam en een adres waarin “drie” voorkomt. Bv Dries, Hendrieken (dorp), Driekavenstraat. De linkt moet gelegd worden dat het telkens het derde cijfer van het telefoonnummer van die personen is die telt.
    Code slot 5: 227
  7. In de laatste doos zit een random geboortekaartje en een foto van elk van de leden van de groep. Het is de bedoeling dat ze de cijfers van hun geboortedatum optellen en hiermee het laatste cijferslot openen.

• Ipod, post-it,
  • 4 flesjes,
  • 4 dobbelstenen,
  • 6 cijfersloten,
  • krant,
  • geen shirt,
  • 4 analoge klokken,
  • dozen,
  • geboortekaartje,
  • foto van de leden,
  • telefoonboek

Mensen kunnen in paniek raken in afgesloten ruimtes, spreek af hoe deze persoon de ruimte kan verlaten zonder spelbederf.

• Met een beetje creativiteit kun je het verhaal aanpassen in elk gewenst onderwerp.
  • Wees cratief: bedenk er eventueel nog een aantal opdrachten bij.

Aanvullende informatie

Lees 5343 keer Laatst aangepast op woensdag, 29 juni 2022 23:53