Challenge of the scouts

Ieder jaar daag je (als leiding) de scouts uit om in elk activiteiten gebied één uitdaging aan te gaan. De leiding bepaalt dus alleen welke uitdaging maar niet wanneer. De scout die ze als eerste alle 8 behaald heeft wordt beloond met bijvoorbeeld een wisselbeker.

De scouts krijgen uit elk activiteitengebied 1 uitdaging te verwerken. De uitdagingen kunnen in duur variëren en eventueel (gedeeltelijk) naast het reguliere programma behaald worden. De challenges zijn zowel op ploeg gericht als individueel. Het jaar erna kun je 8 andere uitdagingen nemen.

De uitdagingen voor de scouts:

• Behaal elke uitdaging (hang in het clubhuis een overzicht zodat iedereen weet waar de ander is).
  • Behaal de uitdagingen als eerste (beloon dit door bijvoorbeeld een wisselbeker uit te reiken).

Voorbeeldchallenges
Buitenleven

1. Veilig een boom kunnen kappen, en een jonge boom planten tijdens Boomplantdag (3e woensdag in maart).
  2. De verschillende vuurtypes kennen.
  3. Met je ploeg een maaltijd bereiden op een houtvuur.
  4. Bij een bivak nacht (zonder hulp) je eigen slaapplek hebben gemaakt (frietzak).
  5. Verschillende sterrenbeelden herkennen en kunnen vinden.
  6. Maak een herbarium (planten drogen en naam erbij schrijven).

Expressie

1. Een verhaal schrijven (van minimaal 100 woorden) voor op de website / groepsblad.
  2. Voer met je ploeg een toneelstuk op tijdens een bonte avond.
  3. Maak een collage op A3 of A2 formaat van je eigen ploeg.
  4. Fotografeer samen met je ploeg een stripverhaal en verwerk die.
  5. Maak je eigen libdub.

Identiteit

1. De scouts geven een presentatie over iets wat ze leuk vinden (bijvoorbeeld paardrijden / voetballen enzovoort).
  2. De scouts onderzoeken een ander geloof (bijvoorbeeld moslims en bezoeken een moskee/ Jodendom en bezoeken een synagoge).
  3. Ontwerp voor je eigen ploeg een logo waarin elk lid naar voren komt.
  4. De scouts bedenken een ploeg yell.
  5. Speel met je ploeg vertrouwensspelletjes.

Internationaal

1. De scouts nemen deel aan een internationaal kamp. Bijvoorbeeld Intercamp, Nationale Jamboree, World Scout Jamboree (vanaf 14 jaar), Kent International Jamboree, Haarlemmer Jamborette of de Marsna jamborette (vanaf 14 jaar).
  2. De scouts organiseren samen een bazaar met in ieder kraampje informatie over een ander land.
  3. Tijdens deJOTA / JOTI communiceren de scouts met scouts in het buitenland.
  4. De scouts nemen deel aan Denkdag / World Thinking Day (22 februari) en kennen de achtergronden.
  5. De scouts spelen het culturenspel of monomulti.
  6. De scouts nemen deel aan een Ghana-opkomst.

Samenleving

1. De scouts bezoeken een monument in hun omgeving tijdens Open Monumentendag (2e zaterdag van september).
  2. De scouts nemen deel aan de herdenking op 4 mei.
  3. De scouts houden samen met hun speltak de omgeving schoon.
  4. De scouts steken hun handen uit de mouwen tijdens NL DOET (3e weekend in maart) of tijdens de buitenspeeldag (woensdag in juni).

Sport & Spel

1. De scouts lopen een A-frame race (teamsport).
  2. De scouts nemen deel aan een sportdag (individueel).
  3. De scouts organiseren een spel voor de speltak / andere speltak (voor een ander).
  4. De scouts nemen deel aan een postenspel (strategie).

Uitdagende Scoutingtechnieken

1. De scouts knopen samen een keuken of familieschommel.
  2. De scouts lopen een hike aan de hand van verschillende tochttechnieken.
  3. De scouts knopen een fluitenkoord.
  4. De scouts kennen het morse / semafoor uit hun hoofd.
  5. De scouts bouwen met hun ploeg een vlot en varen hiermee.

Veilig & Gezond

1. De scouts kunnen uitleggen wat gezond en ongezond eten is en waarom.
  2. De scouts weten wat er in een EHBO-koffer zit.
  3. De scouts weten hoe ze een verband aanleggen.
  4. De scouts schminken wonden (lotus) en verplegen die.
  5. De scouts kunnen een gezonde maaltijd bereiden (inclusief boodschappen en dergelijke).

• Bepaal welke challenges de scouts (dit jaar) mogen doen.
  • Maak hiervoor tijd en ruimte in het programma.

• Afhankelijk van de challenges.
  • 'Beloning' voor de winnaar; bijvoorbeeld een wisselschid of wisselbeker.

• Zorg dat er elk jaar (iets) andere uitdagingen zijn zodat je deze activiteit elk jaar kunt herhalen.
  • Zorg ervoor dat het wel uitdagingen zijn. De scouts moeten er wel wat voor doen of iets van leren.
  • Zorg ervoor dat ze qua beschikbare tijd en dergelijke wel haalbaar zijn.
  • Hang een overzicht in het lokaal zodat er een competitie kan ontstaan. Wie haalt het als eerst?
  • Zorg voor een beloning in de vorm van bijvoorbeeld een wisseltrofee. Rijk deze uit aan de persoon of ploeg die alle challenges als 1e behaald.
  • Deze activiteit heeft betrekking op de meeste duurzame ontwikkelingsdoelen.
Lees 4229 keer Laatst aangepast op donderdag, 04 november 2021 14:17
Meer in deze categorie: « He ho Hart van chocolade »