Bedenk, bouw, speel

De fantasie prikkelen van de scouts. Iedereen een rol geven in het geheel. Elkaars kwaliteiten leren waarderen.

Je geeft als leiding een thema op, bijvoorbeeld: film, geschiedenis, science fiction, het leven van, etc. Per ploeg krijgen de scouts de tijd om een verhaal te bedenken. Daarna worden de taken verdeeld in de ploeg: scenario uitwerken, decor bouwen, aankleding, kledij. Bedoeling is dat er met pionierhout, zeilen en ander materiaal een decor gebouwd wordt waarin het toneelstukje zich afspeelt. Op het einde van de opkomst moet iedere ploeg zijn stuk opvoeren en wordt er beoordeeld op bouwwerk, aankleding, originaliteit, toneelspel, betrokkenheid van alle ploegleden, etc.

Met deze activiteit kan je tegelijkertijd pionieren oefenen en expressie aanscherpen.

Afhankelijk van de beschikbaarheid van piohout en andere materialen: 30 minuten.

• Al wat in de materiaalopslag te vinden is, zoals: hout, touw, zeil, kleden, hoeden, doeken, make-up, etc.

• Als je ziet dat een ploeg er moeilijk uitkomt moet je even coachen. Beperk de fantasie niet, maar help de scouts eventueel met het realistisch uitwerken van hun bouwwerk. Bemoei je zo weinig mogelijk met het idee, indien nodig alleen met de uitvoering van het bouwwerk.
  • Zorg dat iedereen actief meedenkt, meewerkt, een rol heeft.
  • Vraag een extern iemand als jury om op het einde te beoordelen.
Lees 2820 keer Laatst aangepast op vrijdag, 30 oktober 2020 10:36