Geven en nemen

Hierbij kun je denken aan: iemand iets geven, zonder er iets voor terug te krijgen. Maar ook aan onderwerpen zoals rijk of arm en kattekwaad uithalen of omgaan met een handicap. In dit programma gaan we ervaren wat het betekent als een deel van je lichaam anders werkt dan je gewend bent.

Luisteren

Een leid(st)er opent geblinddoekt. De welpen letten op de veiligheid. Daarna worden alle welpen geblinddoekt voor een kringgesprek. Ze merken dat ze hun gehoor nu anders gebruiken. Ze vertellen elkaar hierover. Als je niet kunt zien, wat kun je dan allemaal niet doen? Maar wat kun je wel doen? En zijn er ook dingen die mensen met een handicap wel kunnen die wij niet kunnen?

Ratelbal

De kinderen blijven geblinddoekt zitten. Een leid(st)er legt het spel uit: In het midden wordt een geblinddoekte welp gezet. Hij moet gaan zitten. De kinderen in de kring rollen elkaar een rinkelend belletje toe. De welp in het midden moet proberen het te onderscheppen. Daarna komt er een andere welp in het midden zitten.

Ik zie je niet estafette

Zorg voor oude zonnebrillen en beplak ze met doorzichtig plakband. Het zicht wordt dan erg wazig. De welpen hebben wel een klein kijkgat voor beide ogen zodat er een tunnelzicht ontstaat. De welpen krijgen de opdracht een aantal blokjes over te brengen in estafettevorm. De kinderen zullen ervaren dat ze hun hoofd vaak moeten draaien om een blokje te kunnen vinden.

Het ware leven

Er zijn één of meer rolstoelen en krukken geleend van een plaatselijke kruisvereniging. In koppels gaan welpen allerlei gewone dingen proberen te doen, met een wisselende handicap. De materialen wisselen ze onderling uit. Bijvoorbeeld: geblindoekt naar het toilet gaan, telefoneren of een glas water drinken. In de rolstoel rijden, met de krukken rondlopen, proberen een rondje rond het clubhuis te maken. Je veters strikken, je jas met één arm aantrekken. Een boodschap doorgeven aan een andere welp met je vingers in je oren of zonder dat je erbij mag praten.

Onthouden

Maak een groot vel met een aantal hokjes. In ieder hokje komt een ander (eenvoudig) teken te staan, zoals een cirkel, driehoek, ster. Alle welpen krijgen een eigen velletje papier met hetzelfde aantal blanco hokjes. Zeg de  welpen dat ze naar de tekens op het grote vel moeten kijken. Vertel ondertussen over mensen die moeite hebben nieuwe dingen te leren of dingen te onthouden of begrijpen. Dat betekent dat je iets heel vaak moet vertellen. Zodra het verhaal klaar is, wordt het grote vel weggenomen en moeten de welpen proberen op hun eigen velletje de tekens op dezelfde plaats in te vullen. Dit zal met zeer wisselend succes lukken. Het is namelijk moeilijk om tegelijk te kijken naar de tekens en te luisteren naar de leid(st)er.

Afsluiting

Scouting is voor iedereen, ook voor kinderen met een handicap. Er zijn speciale Scoutinggroepen. Vertel iets over de gang van zaken bij zo'n groep. Gehandicapten kunnen ook integreren bij een gewone Scoutinggroep. Bedenk een yell die iedereen begrijpt.

• Blinddoek.
  • Rinkelend belletje.
  • Zonnebrillen.
  • Plakbank.
  • Blokjes.
  • Rolstoelen.
  • Krukken.
  • Groot vel met een aantal hokjes.
  • Eigen velletje papier.

• Er is bij de ScoutShop een brochure te bestellen over kinderen met een handicap binnen je Scoutinggroep. Deze heet 'speel mee'. Er is ook een spelenbox over dit thema verkrijgbaar.
Lees 2519 keer Laatst aangepast op zaterdag, 03 oktober 2020 17:51