Vertrouwensspelletjes

Als voorbereiding op een intensief samenwerkingsprogramma, of op een programma waarbij 'blind zijn' centraal staat.

Spelletjes waarbij vertrouwen op elkaar centraal staat. Durf jij op iemand blind te vertrouwen? Er zijn verschillende spellen te gebruiken:

1. De scouts volgen geblinddoekt een parcours dat met touwen is afgespannen. Begeleiders geven hierbij geen instructies. Het volgen van het touw zal er voor zorgen dat de scouts moeten samenwerken en elkaar moeten vertrouwen.
  2. Je stopt een aantal voorwerpen in een doos of zak. De scouts voelen wat er in zit. Als je in estafettevorm speelt, komt het erop aan zoveel mogelijk voorwerpen te herkennen binnen een bepaalde tijd.
  3. Je zoekt met je groep een plekje op in de natuur. De scouts lopen per twee. Eén is geblinddoekt en wordt door de ander begeleid. Op een gegeven moment houdt de ‘ziende’ zijn handen in de vorm van een kader voor de ‘geblinddoekte’. Deze doet zijn blinddoek af en ziet door het kader een mooi tafereel in de natuur waarop zijn aandacht wordt gevestigd en iets wat hij voordien nog niet had gezien.
  4. Je verdeelt de scouts in twee groepen. Iedereen is geblinddoekt. Op de grond liggen allerlei voorwerpen om een tafel te dekken. Bij het startsein probeert elke groep zo goed mogelijk hun tafel te dekken. Welke tafel is het meest uitnodigend?
  5. Je bouwt een hindernissenparcours. De scouts zijn per twee, de ene geblinddoekt, de andere niet. De ‘ziende’ geeft instructies zodat de ‘niet ziende’ het parcours kan afleggen.
  6. Iedereen is geblinddoekt, behalve één iemand die met een fluitje rondloopt. Wie kan de persoon met het fluitje eerst tikken?
  7. Tafelval: één persoon staat op een tafel. Achter hem staan de overige leden van de groep om hem op te vangen. Wie durft zich achterover te laten vallen?
  8. Vertrouwen op je troep: verschillende opdrachten waarbij vertrouwen en samenwerken centraal staan.

Bespreking

• Waar let je op als je geen zicht meer hebt?
  • Wat heeft ‘zien’ volgens jou met ‘vertrouwen’ te maken?
  • De ander laat je soms iets ‘zien’ waar je zelf geen oog voor had. Heb je dat al meegemaakt?
  • Als je iets niet hebt, hoe compenseer je dat?

30 minuten voor het uitzetten van het parcours.

• Naar eigen inzicht.

• Zorg dat jeugdleden wel hun grenzen opzeken maar niet overheen gaan.
  • Zorg ervoor dat er geen onveilige valsituaties kunnen voordoen.
Lees 18784 keer Laatst aangepast op woensdag, 30 september 2020 20:05
Meer in deze categorie: « Typetjesspel Het oneerlijke spel »