Vertrouwen op je troep

(1 Stem)

Het samenwerken binnen een troep stimuleren.

De troepen bezoeken drie posten. Op iedere post staat een opdracht met als thema 'samenwerken' centraal. De postbemanning geeft punten voor de uitgevoerde opdrachten. De troep die aan het einde van de opkomst de meeste punten heeft gescoord heeft het beste samengewerkt en dus gewonnen.

• Post 1: ravijnenspel. 1,5 meter voor twee bomen wordt een lijn getrokken. Tussen deze twee bomen is op 2 meter hoogte horizontaal een paal gepionierd. De hele troep moet zo snel mogelijk over de horizontaal gepionierde paal klimmen zonder de grond 1,5 meter voor de boom aan te raken. Om hen hierbij te helpen krijgt de troep 3 touwen, een krat en een 3 meter paal.
  • Post 2: blind vertrouwen. In het park is met sisaltouw en afzetlint een parcours uitgezet waar de troep langs moet. Alle troepleden worden één voor één geblindoekt en moeten dan onder aanwijzing van een ander troeplid het parcours afleggen. Uiteindelijk heeft ieder troeplid het parcours éénmaal geblinddoekt afgelegd. Ook heeft ieder troeplid éénmaal aanwijzingen gegeven.
  • Post 3: blind kamperen. Op één na worden alle troepleden geblinddoekt. Het ongeblinddoekte troeplid krijgt nu een (koepel)tent die hij door de geblinddoekte troepleden moet laten opzetten. Als de tent netjes is opgezet wordt de ongeblinddoekte speler geblinddoekt. Een ander troeplid mag nu zijn blinddoek af doen om aanwijzingen te geven. Hij moet er voor zorgen dat de geblinddoekte troepleden de tent weer netjes afbreken en inpakken.

Ongeveer een uur.

Post 1: Ravijnenspel

• 1x 4 meter pionierpaal.
  • 1x 3 meter pionierpaal
  • 5 pioniertouwen.
  • 1 krat.

Post 2: Blind vertrouwen

• Touwen.
  • Pionnen.
  • Materiaal voor hindernissen.

Post 3: Blind kamperen

• 1 (koepel)tent.

• Stopwatch.
  • Papier.
  • Pen.

• Let wel goed op dat de scouts elkaar niet kunnen verwonden, vooral bij post 3.
  • Gebruik geen scherpe voorwerpen bij de tent.
  • Let op: dit is geen activiteit die je veilig op 1,5 meter kan uitvoeren.
Lees 3910 keer Laatst aangepast op maandag, 07 september 2020 20:16