zondag, 06 maart 2016 20:08

Kleuren Ren organiseren

Organiseren van een Kleuren Ren (Colour Run is een beschermde naam, dus die mag je niet gebruiken)

Het Holifeest is een hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt. Het is een combinatie van een lentefeest, een feest overwinning van het goede op het kwade en Nieuwjaar. Onderdeel van het feest is het gekleurde feest van het voorjaar. Dit is een volksfeest, waarbij iedereen elkaar met verschillende geuren (parfum en reukwater) en bepoedert elkaar in verschillende kleuren en begiet elkaar met allerlei gekleurd water. Dit is dan ook het symboliseren van de in bloei staande natuur, maar dan bij de mens.

Uit dit feest is de Kleuren Ren ontstaan. De Kleuren Ren is een "hardloop"-wedstrijd van 5 km, waarbij het niet gaat om te winnen, maar om plezier te maken. Je kunt hem dus ook wandelen. Tijdens de route zijn er een aantal kleurenposten, waarbij de deelnemers met één kleur worden ondergekleurd. Door langs alle posten te lopen krijg je de allerlei kleurtjes. Aan het eind gooien de lopers kelurtjes over elkaar heen. (Zie onderstaande rechtenvrije foto uit Australië)

De organisatie van de looptocht van 5 km is natuurlijk niet zo heel moeilijk: route uitzetten en klaar.
De echte uitdaging zit hem in alles wat er omheen zit: publiciteit, regelen van de kleurenpoeders en het managen van de mensen op de dag zelf.
Wanneer het een echt grote activiteit wordt dat je in jouw wijk of dorp wilt organiseren, komen daar ook contacten met gemeente en politie bij. Als je zakjes poeder gaat verkopen, heb je een ventvergunning van de gemeente nodig.
In de regiomap voor explorers kun je meer vinden over het organiseren van grote activiteiten en alles waar je aan moet denken.

De officiële Colour Run in Amsterdam vraagt een bijdrage van 30 euro voor deelname inclusief T-shirt, haarband en één zakje kleurenpoeder.

Je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt. Je hebt in elk geval een route en kleurenpoeder nodig. Dat is gebaseerd op maismeel en kun je op verschillende plaatsen krijgen. In grote hoeveelheden of al voorverpakt in kleine zakjes.Het overige materiaal is vooral afhankelijk van hoe groot en waar je het gaat organiseren. Wanneer je het op eigen terrein doet, heb je geen hekken nodig om iets af te zetten.

• Het gekleurde maismeel is veilig, maar consumptie wordt afgeraden, omdat het niet aan de hoge eisen voor voedsel hoeft te voldoen.
  • Regel is van luchtkanonnen om de meeste poeder er af te kunnen blazen.

• Het kleurpoeder is meestal goed te verwijderen. Met zoals alles dat vuil is: Hoe eerder je wast, hoe beter het uit je kleren gaat. We raden je aan om kleren te dragen die het niet erg vinden om wat extra kleur te krijgen. Houd er rekening mee dat de verf lastiger uit te wassen is op plekken waar je zweet. Wanneer je wat babyolie aanbrengt op je haar was je het poeder er makkelijker uit! Daarnaast dragen veel runners een bandana of een zonnebril.
  • Mocht je de kleuren na de Kleuren Ren graag in je shirt willen behouden als aandenken, dan kan je hem met azijn inspuiten en daarna strijken. Echter als je dan je shirt nog vaak wast zal het kleuren poeder wel vervagen.
  • Je kunt zakjes kleurenpoeder ook verkopen aan toeschouwers
  • Wanneer je de Kleuren Ren organiseert als een benefiet-actie voor een goed doel, dan kun je er fase 3 - De Ander van de Development Award aan koppelen. Maar je kunt de Kleuren Ren ook organiseren als sponsoractie voor je eigen Scoutinggroep.
Lees 3745 keer Laatst aangepast op zaterdag, 07 augustus 2021 17:47