zondag, 01 november 2015 23:45

Geen water knoeien

De bevers leren, dat water niet overal zomaar uit de kraan komt en dat je zuinig moet zijn met water. Ze proberen water over te brengen zonder te morsen.

Noa vertelt, dat er landen zijn, waar het water niet zomaar uit de kraan komt. Daar moeten mensen en kinderen water halen bij een waterpomp of uit een rivier. Ze lopen voorzichtig met de bak of emmer met water naar huis. Ze proberen onderweg geen water te verliezen.

De bevers proberen met zo min mogelijk knoeien water over te brengen. Je laat de bevers een fles zien gevuld met water. Markeer de hoogte van het water met een streep. Eventueel kun je de gevulde fles ook  wegen op een (huishoud)weegschaal. Dan giet je het water een in grote kom of pan. Je zet de fles aan de andere kant van de ruimte neer met een trechter op de opening. Een bever krijgt een soeplepel. Hij neemt een schep water en loopt voorzichtig langs een hindernisbaan van pionnen naar de overkant. Daar giet hij voorzichtig de lepel leeg in de trechter. Het is handig, als iemand van de leiding de fles vasthoudt, zodat die niet om kan vallen. De bever loopt terug en geeft de soeplepel aan de volgende bever. Als het niet meer goed lukt om met de lepel water uit de bak te scheppen, giet iemand van de leiding water in de lepel. Is aan het einde van het spel al het water overgebracht of is er wat gemorst? Staat het water weer bij de streep? Is het gewicht hetzelfde?

• 1 of 2 bakken
  • 1 of 2 flessen (bij twee flessen moet de inhoud hetzelfde zijn)
  • 1 of 2 trechters
  • Pilonnen of iets dergelijks
  • Evt. weegschaal

• Je kunt aan de bevers vragen of het handig is om de lepel helemaal vol te doen of er minder in te doen.
  • Je kunt van dit spel ook een wedstrijd maken. Je verdeelt de bevers dan in twee groepen. Iedere groep heeft zijn eigen bak, fles en lepel en parcours.
  • Als je weet, dat er bevers in je groep zijn, die wat onhandig zijn, is het misschien beter om er geen wedstrijd van te maken.

Als je dit spel binnen doet, dan kan het glad worden door veel gemorst water. Maak de grond droog om te voorkomen dat iemand uitglijdt.

Lees 2977 keer Laatst aangepast op zondag, 08 maart 2020 14:22