zondag, 02 juni 2024 12:23

Route op cassettetape

Voor een hike, speurtocht of route wordt in een tochttechniek als audiotour op een uitdagende wijze gegeven.

De route is een audiotour die in een retro-apparaat wordt aangeboden.

De route wordt aangeboden op een cassettebandje en geleverd met een cassettespeler. Je maakt de route door een verhaal in te spreken op een cassettebandje. Dat doe je terwijl je de route loopt waarmee aanwijzingen gegeven worden op de momenten waar de luisteraar ook een bepaalde richting uit moet. Onderweg kan je elementen die de luisteraar ook zal zien op een creatieve wijze meenemen in je verhaal.

Het voordeel van een cassettebandje is dat deze met een cassetterecorder eenvoudig opnieuw gekopieerd kan worden. Ook zal een kringloopwinkel of (ouders van)leden in de vereniging vaak wel cassettebandjes en recordermateriaal hebben die hiervoor gebruikt kan worden. Je kan vaak ook al bespeelde cassettetapes gebruiken door de opnamebeveiliging af te plakken.

• Cassettebandjes
  • Walkmans (1 per groepje) met koptelefoon(s)
  • Een cassetterecorder (liefst een met kopieermogelijkheid)
  • Eventueel microfoon

• Laat deelnemers omgevingsbewust de route lopen, vooral in een drukke omgeving kan door het gebruik van een koptelefoon teveel afleiding zijn, in het verhaal is extra attentiewaarde geven en/of omslachtiger de omgeving/kruispunten beschrijven dat verbeteren.

• Geef de gebruikers ook een potlood en instructies mee voor het herstellen van vastgelopen cassettes.
  • Laat de gebruikers afwisselen en/of geef mee dat ze het zelf delen tijdens het luisteren zodat de hele groep betrokken wordt.
  • In het verhaal kan je ook puzzelopdrachten verwerken of puzzels die met omgevingsobjecten op te lossen zijn (bv rekensommen, kleuren, opzoekbare vraagstukken over zaken), silhouetschetsen etc. die de rest van de groep kan doen tijdens de tocht.

Aanvullende informatie

Lees 6 keer Laatst aangepast op zaterdag, 31 augustus 2024 13:54