maandag, 25 maart 2024 20:19

Niet spelen maar werken: een postenspel

Kijken en leren hoe het is om kinderarbeid te moeten verrichten

Ook in Zuid-Afrika komt kinderarbeid voor. Het is vaak zware arbeid, die slecht betaald wordt. De kinderen hebben geen hoop op een verbetering in de toekomst, omdat zij niet naar school kunnen maar moeten werken. De werkzaamheden zijn zeer uiteenlopend, bijvoorbeeld stenen bakken, schoenen poetsen, auto’s wassen en kranten verkopen.

Hieronder staan een paar van deze werkzaamheden in de vorm van een postenspel uitgewerkt. Je kunt alle activiteiten uitvoeren, maar er ook één uitkiezen. Om de Scouts te laten ervaren dat er kinderen zijn, die dit werk dagelijks moeten doen en deze leeftijdsgenootjes een minder onbezorgde jeugd hebben dan zijzelf, is het belangrijk om de activiteit na te bespreken.

Post 1: Het mijnbouwspel

Aan de ene kant van de mijnbouwschacht, de tunnel, ligt een stapel kolen of zand. Aan de andere kant begint de estafette. Per keer gaat een van de ploegleden een emmer kolen of zand halen. Hiervoor kruip je eerst door de tunnel, vult de emmer en keert vervolgens terug door de tunnel. Van iedereen wordt de tijd opgenomen. Let goed op dat de tunnel niet te hoog is, je moet er doorheen kruipen, net als je leeftijdsgenootjes in Zuid Afrika. Zorg ervoor dat er geen harde voorwerpen op de grond liggen, waardoor je jezelf onnodig zou bezeren.

Post 2: Kranten verkopen

Je begint door de groep in tweeën te verdelen, groep 1 en groep 2. Groep 1 wordt weer in tweeën gedeeld, 1a en 1b. De leden van groep 1a moeten slogans verzinnen, bijvoorbeeld ‘Ga mee naar Zuid Afrika’ of ‘Ik ben een leeuw’. Hiervoor geef je ze 5 minuten de tijd. Dan laat je de groepen 1a en 1b zo’n 8 meter uit elkaar staan, met de gezichten naar elkaar toe. In het midden gaat groep 2 staan, dus tussen 1a en 1b in. Groep 2 dat zijn de krantenverkopers.

Groep 1a geef je dan de slogans en die proberen zij over te roepen naar groep 1b. De krantenverkopers proberen dit te voorkomen, door zoveel mogelijk lawaai te maken. Zij moeten hun kranten aanprijzen!

Het gaat erom hoeveel slogans groep 1a overbrengt aan groep 1b, in 2 minuten tijd. Elke slogan, die het team door de muur van ‘krantenverkoperlawaai’ heen krijgt levert een punt op.

Post 3: Boodschappen dragen

Je moet als kind in Zuid-Afrika lopen naar je werk. Je ouders hebben geen auto en geen geld om de bus te betalen. Soms heb je een fiets. Op deze fiets moet dan alles vervoerd worden. Zo zie je bijvoorbeeld dat er op de bagagedrager een geit zit, die op de markt is gekocht of dat de maisoogst torenhoog is vastgebonden op de fiets. Je verdeelt de groep in kleine, gelijke groepjes. Elk groepje krijgt een fiets, touw en bagage. Zij moeten proberen, zoveel mogelijk bagage op de fiets vast te binden. Na 10 minuten is de tijd om. Dan moet er een parcours worden afgelegd. Wie vervoert de meeste bagage in de snelste tijd?

Het mijnbouwspel

• Landbouwplastic
  • Frame van bijvoorbeeld een bungalowtent om een tunnel van te bouwen
  • Kolen of zand