zondag, 01 oktober 2023 10:51

Geheimer dan geheim

Kunnen jullie met behulp van het runenschrift alfabet een eigen bedachte zin schrijven? Schrijf met de helft van je teamleden een zin en laat de andere helft de teamleden de zin ontcijferen.

Thema verhaal bevers

Sterre en Steven zijn op vakantie. Steven struikelt over een bergje stenen. Hmm wat staat hier nou op? Het lijken wel puzzelstukken met een vreemde code. Hij neemt een aantal stenen mee naar Hotsjetonia in waar hij Prof Plof tegen komt. Plof weet jij waarom deze stenen al die streepjes heeft? Plof vraagt waar heb je deze stenen gevonden, die zijn wel erg bijzonder! "Ja uhh..." zegt Steven. Sterre springt op "Ergens op onze vakantie in Griekenland". Nou zegt Plof, dit lijkt een steen met Runenschrift. Dat is het oudst bekende schrift dat is gebruikt in de wereld. Vroeger schreven ze met stenen en graveerde ze een beitel in het steen. Reizende en zeevarende handelaren namen dat soort stenen overal mee naar toe en zo ontstond dat het schrift zoals de Vikingen ook gebruikten. Sterre roept:  "Ik wil mijn naam ook in dit schrift schrijven". Professor Plof loopt naar zijn printer om het alfabet te printen en wil laten zien hoe dat werkt, maar na de eerste pagina komen alleen pagina's met vreemde tekens... "Hoe weten we wat daar staat?" vraagt Steven.

Thema verhaal welpen

Bagheera sloft door Emaarate ruïne en stuipt op een bergje stenen. Hmm wat staat hier nou op? Hij neemt een aantal stenen mee de jungle in waar hij Hathi tegen komt. Hathi weet jij waarom deze stenen al die streepjes heeft? Hathi vraagt waar heb je deze stenen gevonden dit is wel erg bijzonder!  Ja uhh ergens bij de Emaarate ruïne antwoord Bagheera. Nou zegt Hathi dit is een steen met Runenschrift. Dat is het oudst bekende schrift wat is gebruikt in de wereld. Vroeger schreven ze met stenen en graveerde ze een bijtel in het steen.

Voorbeeld:

ᚺ

ᛟ

ᛖ

ᚺ

ᛖ

ᛏ

ᛃ

ᛁ

ᛃ

• Bijlage runenschrift geprint
  • Papier/karton (liefst oud papier recyclen)