Recycle

(1 Stem)

Mileubewustheid stimuleren.

Deze activiteit voor scouts is simpel, maar wel heel doeltreffend. Mail van tevoren al je scouts en laat ze al hun afvalmateriaal van 1 week meenemen naar de opkomst (behalve etensresten, want dan wordt het wel een stinkende bedoeling). Denk hierbij aan plastic flessen, kranten, melkpakken, flessendoppen, doosjes etc.

Bij de opkomst wordt al het materiaal verzameld op een grote berg. Ga in gesprek met de scouts wat ze hiervan vinden. Hoe ze zelf kunnen bijdragen om de afvalberg te verminderen. Een van de manieren om dat te doen is van het verzamelde materiaal iets nieuws te bouwen of knutselen. Maak de meest vreemde combinaties en organiseer aan het einde van de opkomst een "tentoonstelling", waarbij de scouts zelf een tekst maken wat het betekent, hoe het bijdraagt aan de afvalvermindering en welke materialen ze allemaal hebben gebruikt. Kunnen jullie van iets ouds iets nieuws maken?

15 minuten. Van tevoren de opdracht mee naar huis geven of even mailen. En op de dag zelf gereedschap en knutselmateriaal klaarleggen. Wanneer je een tentoonstelling wilt inrichten dan ben je er wat meer tijd mee kwijt.

• Heel veel afval (geen etensresten).
  • Gereedschappen.
  • Knutselmateriaal (behangplak is erg handig voor papier maché).
  • Bordjes voor bij de tentoonstelling.

• Deze activiteit is ook perfect om te zetten naar een Sinterklaasopdracht. Alle scouts moeten hun surprise vervaardigen met het afvalmateriaal.
  • Deze activiteit heeft betrekking op het duurzame ontwikkelingsdoel: doel 13 Klimaatverandering aanpakken.

• Leg even goed uit hoe je veilig met het gereedschap aan de slag kunt.

Aanvullende informatie

Lees 3029 keer Laatst aangepast op zondag, 02 oktober 2022 15:06
Meer in deze categorie: « Mijtertje prik Sinterklaaaaas? »