zondag, 23 januari 2022 12:06

Fluitketelrace

(1 Stem)

Scouts moeten diverse technieken rondom het stoken van vuur beheersen. Ploegleiders moeten oefenen met het aansturen van hun ploeg. Tijdens deze opkomst kunnen de Scouts bewijzen dat ze in ploegverband snel een klein vuur kunnen maken (en houden) waarmee een liter water gekookt kan worden voor warme thee, onder aansturing van hun PL. De ploeg die als eerste het water laat koken wint!

Elke ploeg krijgt een fluitketel met exact 1 liter water, 6 stoeptegels (of 4 bakstenen) en een pakje lucifers. Iedere ploeg moet zelf een vuur maken om het water te laten koken. De ploeg die als eerste het water laat koken wint! Handicap: de PL mag alleen aansturen, maar niet zelf het materiaal aanraken (dus ook niet vuur stoken). Het is dus belangrijk dat de PL een plan maakt samen met de ploeg en toeziet op de uitvoering ervan. Van het gekookte water mag de ploeg uiteindelijk zelf theezetten voor de pauze.

Na afloop van de race kan je met de ploegleiders evalueren wat er ging goed, wat er minder goed ging en waar ze een volgende keer rekening mee kunnen houden. De rest van de groep is hierbij niet nodig; die kunnen eventueel gelijktijdig een spel doen of je houdt de evaluatie na de opkomst. Laat de ploegleiders onderling ervaringen delen en focus vooral op wat er goed ging / welke aanpak succesvol was.

Gebaseerd op 5 ploegen:

• 5 fluitketels
  • 5x 6 stoeptegels (of 5x 4 bakstenen)
  • Stookhout, lucifers
  • Maatbeker 1L
  • Bekers, theezakjes (tbv pauzedrank), evt. suiker

• Denk aan de reguliere veiligheidsmaatregelen rondom vuur stoken (o.a. blusmiddelen).
  • Als de fluitketels van bedenkelijke kwaliteit zijn, wil je het gekookte water wellicht niet gebruiken voor de pauzedrank.

• Als je de Scouts een zakmes mee laat nemen, kunnen ze makkelijk kleine houtkrullen maken om het vuur aan te krijgen.
  • Je kan de ploegleiders aan het begin van de opkomst deze foto's laten zien, zodat ze de ploeg makkelijker de bedoeling kunnen uitleggen. Het is dan wel zo uitdagend om de rest van de groep de foto's niet te laten zien.

Fluitketelrace bakstenen

Fluitketelrace: Gebruik van 4 bakstenen