donderdag, 21 oktober 2021 19:21

Mang's dierengeluiden spel

Nachtdieren ontdekken en verzamelen.

Thema verhaal Welpen

Het is schemer donker als Mang aan een boom bij de Talaab poel. Mowgli en Shanti zitten te luisteren. Het valt Shanti op dat, nu het donker wordt, er andere dieren in de jungle klinken dan overdag. "Dat klopt!" vertelt Mang. Mowgli stelt voor om die dieren ook een keer op te zoeken.

In een dicht, schemerig stuk bos zitten her en der een aantal nachtdieren verscholen. De dieren in het bos maken ongeveer eens per minuut een geluid.

Het spel

De jeugdleden krijgen een kaartje mee waarop de dieren staan aangegeven. Door goed te luisteren naar de geluiden die uit het bos komen is het de bedoeling dat de jeugdleden de dieren opsporen en van elk dier een handtekening op hun kaartje ontvangen.

Het jeugdlid die als eerste alle dieren heeft gevonden heeft gewonnen.

Voorbeelden van nachtdieren

• Kat
  • Vleermuis
  • Uil
  • Krokodil
  • Das
  • Steenmarter
  • Nachtvlinder
  • Pad
  • Huismuis
  • Krekel

• Kaartjes met nachtdieren voor de deelnemers.
  • Eventueel (niet te hard afspelende) geluidsdragers met de geluiden van de nachtdieren

• Laat de jeugdleden de dieren op volgorde lopen die op hun kaartje staat. Hierdoor krijgen de nachtdieren niet gelijk de hele groep naar hun toe en moeten de jeugdleden goed bedenken hoe de dieren op hun lijstje klinken.
  • Niet elk dier heeft een eigen geluid / goed te herkennen geluid (bijvoorbeeld de nachtvlinder of de egel) bedenk hierbij een ander (toepasselijk geluid).
Lees 1825 keer Laatst aangepast op woensdag, 02 maart 2022 22:50