zaterdag, 16 oktober 2021 23:33

Spanning en Stress in de Seoul Toren

(1 Stem)

Ontsnap uit de escaperoom en kom achter de geheimen van de Seoul Toren!

Tof dat je deze escaperoom met je scouts wilt gaan spelen! In deze handleiding wordt de escaperoom stap voor stap uitgelegd. Het is een kant en klare activiteit die je kunt printen en direct kunt spelen. Je hebt slechts een paar eenvoudige materialen nodig.

Mocht je vragen hebben over deze escaperoom of wil je meer weten over de World Scout Jamboree die in 2023 in Zuid-Korea plaatsvindt? Bekijk dan onze website wsj.scouting.nl. Deelnemers kunnen zich nog tot 1 december aanmelden voor deze once-in-a-lifetime opportunity.

We vinden het leuk om te zien dat jullie er lol in hebben gehad om uit de toren te ontsnappen. Post gerust een foto op social media met #WSJ23NL

Veel plezier! Het Nederlandse Contingent WSJ 2023

De N Seoul Tower

De N Seoul Tower is een communicatietoren midden in Seoul en is een belangrijk symbool van de stad. Er worden radio en tv-programma’s vandaan uitgezonden en je kunt de toren ook bezoeken. De toren zelf is 236 meter hoog, maar de Namsan berg waar de toren op staat is ook al 243 meter hoog. De toren heeft vier verdiepingen: 1F, 2F, 3F en 5F (gebouwen in Zuid-Korea hebben geen vierde verdieping). Het grootste deel van de stad Seoul is vanaf de top te zien. Elk jaar bezoeken ongeveer 8,4 miljoen mensen de N Seoul Tower. Vooral toeristen, maar ook de lokale bevolking komt er graag, vooral 's nachts wanneer de toren oplicht. Fotografen genieten van het panoramische uitzicht dat de toren biedt.

De escaperoom

Deze escaperoom speelt zich af in de Seoul toren. De deelnemers zijn daar op bezoek tijdens de voorreis van de WSJ. Ze zitten vast op het hoogste punt en moeten zich langs een aantal verdiepingen naar de uitgang toe werken. Ze hebben maar 90 minuten de tijd voor de beveiligers de toren verlaten en het alarm inschakelen.

Doelgroep en groepsgrootte

Het spel kan met 5-6 deelnemers gespeeld worden. Wanneer je er voor kiest om het met een grotere groep te spelen is het risico aanwezig dat sommige deelnemers niks te doen hebben of dat ze elkaar in de weg lopen. Wil je toch met een grotere groep spelen? Verdeel de groep dan in meerdere groepen en print het spel meerdere malen zodat alle groep voorzien zijn van het complete spel.

Speelruimte

De ruimte om deze escaperoom te spelen, hoeft niet aan veel eisen te voldoen. Het kan een woonkamer of speltakruimte zijn. De spelers moeten zich er in kunnen bewegen, zonder dat je elkaar snel in de weg loopt. Een tafel waaraan iedereen kan zitten is handig. En wees natuurlijk vooral ook zelf creatief.

Aanwijzingen en codes

Bedenk van tevoren hoe je wilt checken of het de spelers zelfstandig lukt om het spel te spelen. Wellicht hebben ze af en toe een aanwijzing nodig. Spreek af welk teken gegeven wordt (bijv. 3x kloppen op de deur) wanneer hulp nodig is. Spreek ook af hoe de spelers een juiste code aan de leiding door kunnen geven. Je kunt er voor kiezen om alle enveloppen ineens in de ruimte te leggen, je kunt ze ook een envelop geven nadat de voorgaande envelop goed opgelost is.

Puzzels

De escaperoom bestaat uit vier verdiepingen en een begane grond. Op de verdiepingen spelen de spelers een aantal puzzels met als uitkomst een cijfer of cijferreeks. Alle cijfers van de puzzels vormen samen een liftcode. Daarmee kunnen ze de verdieping verlaten en afdalen naar de volgende verdieping. De puzzels zitten in een envelop per verdieping. De puzzels hoeven niet op chronologische volgorde gemaakt te worden. Ze kunnen los van elkaar opgelost worden.

De puzzels verschillen in moeilijkheid. In de meeste gevallen zullen eerst een aantal elementen bij elkaar gezocht moeten worden voordat de puzzel opgelost kan worden.

Print de puzzels en doe ze per verdieping in een envelop. Zorg dat in de ruimte (per groep) de volgende spullen aanwezig zijn:

• Schaar
  • Pennen en/of potloden
  • Tape
  • Krant(en) of vuilniszak(ken)
  • Paperclip
  • Plakband
  • Lijm
  • Telefoon met internet
  • Een timer/aftelklok

• Geef niet snel op! Het nogmaals naar de puzzel te kijken met een frisse blik doet vaak wonderen.
  • De bijlage bevat ook de antwoorden. Gebruik deze niet om alles direkt op de zoeken. Dat maakt dit spel natuurlijk niet meer uitdagend en veel minder leuk.
Lees 964 keer Laatst aangepast op zaterdag, 16 oktober 2021 23:43