zondag, 22 augustus 2021 12:33

Explorers explored - Ontdekkers ontdekt

Ontdek als nieuwe explorer maar ook als ouder wat het explorer-zijn precies inhoudt. Wie zijn we en wat vinden wij belangrijk met elkaar?

De meeste explorers zijn voordat ze explorers werden een scout geweest, maar ook zijn er explorers die nog geen Scoutingervaring hebben. Hoewel de explorers ook bij Scouting zitten en dus typische Scouting dingen doen, zullen er toch ook veel eigen gebruiken en gewoontes zijn die de explorergroep uniek maken. Er wordt bijvoorbeeld veel meer nadruk gelegd op het maken van eigen programma’s. Tijdens deze activiteit maken we op een leuke manier kennis met de explorers.

Explorers weten zelf het beste wat voor hun het explorer zijn betekent. Daarom zullen de explorers die niet nieuw zijn bij de speltak deze activiteit verzorgen. Van hun kiest ieder een activiteitengebied uit die bij hen past en daarin werkt deze een kortdurende activiteit van niet langer dan 10 minuten uit.

Voor de begeleiding is er de rol weggelegd om te overzien dat dit alles door de explorers in goede banen wordt geleid. Afhankelijk van de ervarenheid van de explorers hebben ze in meer of mindere mate behoefte aan. Dit kan zijn het ondersteunen van het bedenken van een leuke of haalbare activiteit, maar ook het stellen van kritische vragen omtrent de uitwerking.

Voorbeeldactiviteit per activiteitengebied

• Uitdagende Scoutingtechnieken: activiteiten rondom een techniek, zoals hakken, stoken, kaart en kompas, routetechnieken, pionieren, zeilen en kamperen.
  • Buitenleven: activiteiten rondom het beleven van de natuur en overleven in de natuur, zoals survival, kennis van plant en dier, milieu, natuurbeheer en weer.
  • Expressie: activiteiten waarmee je je kunt uitdrukken, zoals dansen, filmen, handvaardigheid, toneelspelen, muziek maken en schrijven.
  • Sport & Spel: sporten, postenspelen, renspelen, gezelschapsspelen en teamspelen.
  • Identiteit: activiteiten die te maken hebben met wie je zelf bent (zelfbeeld), je levensovertuiging en de identiteit van je groep.
  • Samenleving: activiteiten die te maken hebben met je eigen omgeving, het cultureel erfgoed en de maatschappij (maatschappelijke participatie).
  • Internationaal: activiteiten rondom kennis over Scouting wereldwijd (bijvoorbeeld JOTA-JOTI), internationale uitwisselingen en andere culturen.
  • Veilig & Gezond: activiteiten rondom voeding en veiligheid (zowel fysiek als emotioneel).

• Tijdsplanning en een handige manier om hier aan te houden met het doorschuiven naar de volgende ronde
  • Afhankelijk van de gekozen activiteiten.

Let er natuurlijk op dat de activiteiten geen gevaarlijke situaties op kan leveren, maar dat spreekt voorzich.

• Perfecte activiteit om in het begin van het jaar te doen als kennismakingsactivitteit of installatie.
  • Afhankelijk van de beschikbare tijd kan je de duur en hoeveelheid van de activiteit aanpassen.
  • Kies ook opdrachten uit waarbij je ouders versus explorer uitdagingen uitvoert.
Lees 958 keer Laatst aangepast op zondag, 05 september 2021 16:13