Vogel silhouetten

Voor de scouts is het goed om zich te verdiepen in vogels. Kennis van vogels begint als je de vogels herkent. Daarbij gebruiken we silhouetten van vogels.

Kopieer een aantal vogels op een groot vel of op meerdere A4-tjes. Je kan voor Nederlandse vogels kiezen maar eventueel ook voor vogels die wij niet snel zien en in warme of zeer koude landen verblijven. Zorg dat je ook wat dikker karton bij de hand hebt en lange stokjes, zoals bamboe of satéprikkers.

Laat nu verschillende ploegen verschillende vogels uitknippen en op karton plakken. Aan de achterkant plakken ze ook een stok en de naam van de vogel. Als je genoeg soorten vogels hebt (zo’n 20) kun je een spel doen met 2 groepen.

Groep A heeft de ene helft van de vogels en groep B de andere helft. Misschien ook handig als ze zelf die vogels uitgeknipt hebben. De 2 groepen staan tegenover elkaar en de leiding staat er tussen in. De eerste in de rij mag een silhouet van de tegenpartij raden. Dan is de volgende van de tegenpartij aan de beurt. Welke groep heeft de meeste vogels geraden? Als een scout het niet weet gaat de punt naar de overkant.

• Zoek silhouetten van vogels op. Gebruik bijvoorbeeld de volgende link maar er zijn nog meer websites te vinden met vogel silhouetten.
  • Zorg dat je van tevoren de silhouetten hebt uitgedraaid en zoek karton en stokjes op.
  • Probeer zelf als leiding wel zelf alle namen van de vogels te weten.

• Gekopieerde vellen met vogel silhouetten
  • Karton
  • Scharen
  • Stokjes die je makkelijk in de hand kan houden