Chainreactie fire

Het is altijd leuk om een project te bouwen met scouts waarbij de hele groep bijdraagt en waarbij een parcours met vuur ontstoken wordt of waar een vuurelement in voor komt. Ook is het leuke om water te gebruiken of luchtdruk. Bouw het project buiten op en niet te dicht bij gebouwen.

Op internet zijn verschillende projecten te vinden van scouting groepen die een parcours hebben gebouwd. Voor kinderen die dit nog nooit gezien hebben is het misschien mogelijk om zo’n filmpje te laten zien zodat ze zich een voorstelling kunnen maken.
Belangrijk is dat de scouts hun eigen ideeën gebruiken met kosteloos materiaal of dingen van in en om het clubhuis. Bij een chainreactie moet goed nagedacht worden over dat het maar 1 of 2 x gestart kan worden dus dat door het ontstoken van het vuur of dit nou een taartkaarsje is of een groter vuur het hele parcours moet kunnen afronden. Als de groep groot genoeg is zou het leuk zijn als er 2 groepen aan de slag gaan. Werk dan wel met een stopwatch omdat het voor beide groepen leuk is om hun resultaat in beweging te zien.
Tijdens het bouwen stukjes uittesten door de kinderen om te kijken of afstanden of valluikjes werken

Overleg even met elkaar of het voor de kinderen goed is om van tevoren een voorbeeld te zien op internet of dat je het uitlegt zodat kinderen zelf met alle materialen hun parcours kunnen bedenken.
Scoutingvoorbeelden zijn er genoeg te vinden op internet ook dat je soms geduld moet hebben voor het touwtje is door gebrand om de kettingreactie in werking te zetten

• Lucifers meerdere doosjes
  • poedermelk kan gebruik worden als spoor van vuur
  • Blusdekens of natte oude handdoeken