De 100-jaarlijkse stammenbijeenkomst

(1 Stem)

Bouw je waterleiding het snelste, en verover zo de waterput! Leer de andere groepen kennen, zodat je aan de waterleiding kan bouwen.

Zet de leden op een rij, van klein naar groot, en geef iedereen een nummer: "1-2-3-4-5-6-1-2-3-..." 6 Begeleiders nemen elk een groep mee naar de ruimte die voor deze stam is voorzien. Het is belangrijk dat de stammen elkaar niet kunnen zien. De spelleider licht de bedoeling toe: de leden zijn terechtgekomen in 1 van de 6 stammen die elke 100 jaar strijden om de Heilige Waterput. Elke stam tracht zijn eigen rituelen uit te voeren zonder ze door de anderen te laten ontcijferen de rituelen van de andere stammen te doorgronden, want wie een ritueel perfect kan meedoen, krijgt een stuk waterleiding, en wie genoeg waterleiding heeft, kan een leiding leggen tot de waterput.

Aanvang

De leden schminken en verkleden zich, naargelang hun stam. Daarna duiden ze een wachter aan die door het spel heen regelmatig wisselt. Op basis van de kenmerken van hun stam verzinnen ze nu een ritueel. De leden krijgen GEEN informatie over de andere stammen.

Stam  Kenmerken
 Indianen  leven van de jacht en de visvangst, de vrouwen zijn ondergeschikt en nederig, ze houden van feesten en zingen
 Kabouters   zijn klein, doen graag dingen voor elkaar, eten graag nootjes, knuffelen graag
 Spoken  zijn bang voor elkaar en maken elkaar bang, zijn egoïstisch, lawaaierig en veranderen soms van vorm
 Heksen  de opperheks is almachtig, de anderen aanbidden haar, want zij is de ware dochter van Satan. Ze voeren duistere rituelen uit
 Herders  hun schapen zijn heilig, ze eten gras, spreken via telepathie en aanbidden de geest van het Schaap
 Studenten  drinken en feesten, straffe toeren uithalen, vrije sex en emancipatie

Onderweg

Als de leden het ritueel enkele keren geoefend hebben, geeft de spelleiding een signaal, en vertrekken 2 leden van elke groep. Ze doen dit:

• door telkens met een dobbelsteen te gooien, en zoveel stappen vooruit te gaan als ze ogen gegooid hebben.
  • in absolute stilte. (dus je zwijgt ook als de controle je iets vraagt)
  • altijd in wijzerzin.

Onderweg worden de leden uiteraard gecontroleerd. Wie een fout maakt krijgt een opdracht.

Op bezoek

Als de leden het kamp van een andere groep passeren, mogen ze er binnengaan. Deze groep voert dan zijn ritueel uit, en na 2 minuten toekijken, moet de bezoeker meedoen. Als hij een fout maakt, wordt hij onverbiddelijk door de wachter verwijderd, en moet hij minstens helemaal rond voor hij terug binnen mag. Als een bezoeker er in slaagt om het ritueel volledig te doorlopen zonder fout, dan krijgt hij een stuk waterleiding van die groep.

Waterleiding

Tussen je eigen kamp en de waterput leg je een waterleiding aan uit de stukken van de 5 andere groepen. Je mag echter nooit 2 dezelfde kleuren achter elkaar leggen.

Waterleidingen in diverse kleuren maken.

Het is mogelijk om het verzinnen van het ritueel al eerder voor te spel voor te bereiden.

Lees 3585 keer Laatst aangepast op zaterdag, 27 oktober 2018 23:33