zondag, 29 november 2020 10:33

Spotlicht op de maan

Het bestuderen van de maan.

We zien de maan doordat het zonlicht op de maan schijnt. De maan draait in ongeveer een maand (27 dagen) om de aarde. Hierdoor zien we gedurende een maand steeds een ander deel van de maan verlicht. Dat noemen we maanfasen of schijngestalten. Bovendien draait de aarde in 24 uur om haar eigen as. De maan staat daarom soms bij ons aan de hemel en op andere momenten is hij zichtbaar aan de andere kant van de aarde.

Vaak gaan we ervan uit dat de maan alleen ‘s nachts te zien is. Dat is niet zo. Een nieuwe maan staat overdag aan onze kant, maar dan zie je hem nauwelijks omdat het licht is en omdat dan alleen de achterkant van de maan door de zon verlicht wordt. Een eerste kwartier maan is al ruim voor zonsondergang te zien tot en met de eerste helft van de nacht. Een volle maan is de hele nacht te zien. Een laatste kwartier maan is de laatste helft van de nacht te zien en ook in de ochtend nog zichtbaar.

Ga met de jeugdleden op zoek naar de maan en laat de maan eens goed bekijken. Dat kan in de ochtend bij een laatste kwartier maan. Vraag de jeugdleden een maand lang de maan ‘in de gaten’ te houden. Laat onderzoeken wanneer je de maan kunt zien (ochtend, einde middag, avond). Teken elke dag welk deel van de maan verlicht is (maanfase).

• Papier,
  • Pen,
  • Potlood,
  • Verschillende maanstanden en hun namen