Wateractiviteiten bij de Emaarate ruïne (Waterspel)

De Emaarate ruïne is een mysterieuze plek in de jungle, er worden vaak vreemde voorwerpen gevonden die uit de hele wereld komen. Daarmee is het een internationale plek geworden. Bij de Emaarate ruïne zijn vreemde voorwerpen van reizigers in het water beland, vaak door langsvarende boten. Weten de welpen uit welke landen deze voorwerpen komen? En wanneer ze een vlag op een boot zien, weten ze dan ook uit welk land die komt? Daarna kunnen ze bootjes maken met vlaggen en versieringen die bij het land van die vlag horen.

Puzzel

Oe weet dat er prachtige landschappen zijn in de wereld en wijst de welpen hierop. Ze heeft een puzzel van Europa met daarop ook de aangrenzende zeeën en oceanen en eventueel ook rivieren en meren. Zo kunnen de welpen leren hoeveel water er in Europa is en waar. Vraag de welpen ook waar ze heen gaan op vakantie en laat ze vanuit Nederland daarheen varen.

Regatta / Botenrace

Soms moet er snel door de jungle gereisd worden om ergens op tijd te komen. Dit wordt een soort wedstrijd. De welpen moeten proberen als eerste hun bootje over de eindstreep halen en moeten dan de opdracht doen die op het briefje in fles staat

De welpen houden een race van bootjes uit verschillende landen, gemaakt van klompen met een zeil met daarop de vlag van een land. Aan de voorkant van de klomp maak je met een schroefoogje een touw vast met aan het eind een klosje. Je doet een wedstrijd door de welpen hun bootje naar zich toe te laten halen door het klosje op te winden. Ze mogen natuurlijk niet aan het touw te trekken. Je kunt de welpen nog extra een opdracht laten doen door kleine flesjes met flessenpost erin in het bootje te leggen. Heb je je boot over de eindstreep voer dan de opdracht uit die op het briefje in het flesje staat.

Als opdracht kun je de welpen hun boot bij het land laten zetten waar hun boot vandaan komt. Dit is dan te zien aan de vlag. Een vlag met een kangoeroe erop hoort bijvoorbeeld bij Australië en een vlag met een sinaasappel erop hoort bij Spanje.

Pantomime

Vader Wolf kent veel verschillende talen, maar niet alle talen die overal ter wereld gesproken worden. Soms moet hij dan met gebaren praten door zijn poten en lichaam te gebruiken. Hij beeldt dan uit wat hij wil en zo praat hij met de anderen. Kunnen de welpen dit ook? Laat de welpen een woord uitbeelden. Bijvoorbeeld: roeien, regenen of golven van de zee. Laat de andere welpen dit woord raden en het zo mogelijk in het Engels zeggen. Help de welpen zo nodig met tips voor het uitbeelden.

Liedjes zingen over water

In verschillende landen worden verschillende liedjes gezongen. Zo ook in de jungle. Hathi organiseert graag feesten uit andere landen en Malchi maakt graag muziek met flessen water. Zing met de welpen verschillende liedjes in verschillende talen over water en maak hier muziek bij met flessen water en een stokje. Bijvoorbeeld: ‘Twee emmertjes water halen’, ‘Row row row your boat’, 'sûr le pont d'Avignon' en Bigi Kaiman (uit Suriname, zie ook dit filmpje voor uitspraak) . Je kunt ook nog bewegingen aanleren bij de liedjes.

Materialen maken en klaar leggen.

Puzzel

• Puzzel van Europa, onderverdeeld in de landen met hierop de oceanen, zeeën, rivieren en meren van Europa.

Regatta/Botenrace

• Bootjes, gemaakt van klompen met een plaatje van een scout uit een ander land
  • Lint of touw om de banen voor de botenrace uit te zetten
  • Flesjes waar je opdrachtjes in kunt doen (flessenpost)