Surprises maken voor elkaar

Het gaat er niet om wie de mooiste surprise maakt maar dat de kinderen samen bezig zijn en voor elkaar iets maken.

De jeugdleden worden opvangen in het eigen lokaal of een gezamenlijke ruimte. Iedereen krijgt een sticker met de voornaam op de scoutfit of trui zodat iedereen kan lezen hoe iedereen heet. De organisatie stopt alle namen van aanwezige kinderen in een doos. De tafels zijn aan elkaar geschoven en staan klaar in de gezamenlijke ruimte of verdeeld over de verschillende lokalen. Er staan naambordjes op de tafels waar de kinderen door elkaar worden gezet. Scouts, explorers en Roverscouts zitten nu allemaal door elkaar heen aan de tafels.

Bij elke plek staat een werkje dat ze moeten maken voor een ander kind. Tijdens het knutselen komt de doos met namen langs en de kinderen halen een naam uit de doos die achter zijn of haar eigen naam genoteerd wordt op de lijst. De jeugdleden mogen de naam niet noemen om het spanned te houden wie ze hebben. Ze maken de surprise dus voor een ander lid.

Als de cadeautjes klaar zijn worden ze door de leiding in een doosje gedaan met de naam voor wie het cadeau bestemd is. Hier zijn de kinderen niet bij.

Dan komt Sinterklaas op bezoek en worden de cadeautjes samen met Sinterklaas uitgedeeld.

• Papier met alle namen er op geschreven
  • Pen en papier om loodjes te trekken
  • Knutselmaterialen voor de surprises

• Spreek vooraf af voor hoeveel geld je cadeautjes haalt.
  • Communiceer naar jeugdleden in hoeverre smurrie op surprises welkom zijn.
  • Ook kan je ongeveer 3 tot 4 weken voor de sinterklaas viering de lootjes alvast trekken. Hierdoor hebben de jeugdleden de tijd om wat te maken.
  • Ook kun je ervoor kiezen bij de surprieses gedichtjes te doen. Spreek een minimaal aantal regels af zoals bijvoorbeeld 8 regels.
  • Mochten er jeugdleden niet aanwezig kunnen zijn bij het loodjes trekken, maar wel bij de sinterklaas viering? Laat dan een onafhankelijk persoon de loodjes trekken voor die personen, bijvoorbeeld een leiding van een andere speltak.
Lees 2718 keer Laatst aangepast op dinsdag, 04 februari 2020 16:37
Meer in deze categorie: « Battle of the Saints Pietenklusjes »