Hindernisbaan met uitdaging

Scouting staat open voor iedereen. Uit onderzoek is gebleken dat iedere Scoutinggroep minstens twee kinderen met een beperking heeft. Denk aan kinderen die slechtziend zijn, moeilijk kunnen lopen of kinderen met sociale beperkingen zoals ADHD of autisme. Met dit spel kunnen kinderen en ook leidinggevenden ervaren wat het is om een beperking te hebben.

Maak een hindernisbaan met allerlei obstakels. De kinderen moeten de hindernisbaan in koppels afleggen. Zij krijgen daarbij elk een bepaalde belemmering en moeten elkaar om de beurt begeleiden. Het gaat hierbij niet zozeer om de snelste tijd, maar veel meer om de ervaring.

Voorbeelden van belemmeringen

• Niet kunnen zien: blinddoek.
  • Slecht kunnen zien: bril maken van twee toiletrolkokers.
  • Niet kunnen lopen: rolstoel.
  • Slecht kunnen lopen: krukken.
  • Geen armen: armen op de rug of uit de mouwen van trui of jas gehaald.
  • Slecht kunnen concentreren: snel een rekensom uitvoeren en de uitkomst opschrijven terwijl er heel veel lawaai wordt gemaakt.
  • Combinatie van belemmeringen: geblinddoekt op de tast proberen iemand te vinden die je naam roept, terwijl de andere kinderen veel lawaai maken.

• Zie de beschrijving bij elke voorbeeld belemmering.
  • Verdere benodigdheden zijn afhankelijk van de gekozen belemmeringen voor de hindernisbaan.

• Bespreek na afloop met de kinderen hoe ze het hebben ervaren om oren, ogen, armen of benen niet te kunnen gebruiken.
  • Meer informatie over activiteiten voor kinderen met een beperking of informatie over Scouting voor kinderen met een beperking, kun je vinden op www.scouting.nl.
  • In de ScoutShop is het ‘Handboek voor leiding van scouts met een handicap’ verkrijgbaar: zie www.scoutshop.nl.
Lees 3674 keer Laatst aangepast op dinsdag, 18 augustus 2020 16:30