Viva Bolivia!

Kennis maken met andere culturen.

We zijn op de Altiplano (hoogvlakte) in Bolivia. Het is er vaak heel erg koud, mensen dragen er dan ook veel kleren en warme mutsen. Iedereen mag een muts of (bol)hoedje opzetten of een sjaal aandoen. Iedere familie heeft een huis op de plattegrond van de gemeenschap. In Bolivia dragen de vrouwen bolhoedjes als ze mooi willen zijn. Dat hoedje is eigenlijk een evenwichtsoefening,want het staat niet vast op het hoofd en is ook niet vastgemaakt. Kunnen de meisjes ook een hoedje dragen zonder dat het valt?

Dit spel is een variant op een tegen allen. De kinderen krijgen dezelfde plattegrond. Hier worden ze ingedeeld in vier families. Door de opdrachten die de leiding geeft goed uit te voeren en dus door goed samen te werken, krijgen de leden:

• Irrigatiekanalen (4, een naar elke akker van de familie).
  • Een waterbassin.
  • Dammetjes voor in de kanaaltjes (10).
  • Bruggetjes voor over de kanaaltjes (5).
  • Bomen (20).

Je kunt de tekeningetjes ook kopieren en in voldoende grote hoeveelheden voorzien zodat ze op de plattegrond geplakt kunnen worden.

Schrijf de titel van de opdracht op een kaart en leg ze in het midden van de cirkel, waar alle kinderen rond zitten. De leden kiezen een opdracht en de leiding leest de bijbehorende opdracht luidop.

1. School: Leer tellen in het Quechua. Als iedereen het samen kan, dan is de opdracht volbracht en mogen de leden 20 bomen aanplanten.
  2. Weven: In de dorpen van de Andes komen veel mensen aan de kost door kleurrijke kleren te weven. Doe het weefspel. Iedereen gaat naast elkaar op de grond liggen. Afwisselend ligt er iemand plat op de buik en iemand op handen en knieen. De jeugdleden aan het linkeruiteinde kruipt over zij die plat op de buik liggen en onder zij die op handen en knieen gehurkt zitten, tot aan het einde van de rij, en legt zich daar ook op de grond. Opgelet: tijdens het spel fluit iemand van de leiding om de 15 seconden. Dat is het signaal waarop de leden van houding wisselen. Goed volbracht? Nu mag het waterbassin op de plattegrond.
  3. Kippen: Geef een ei door, zo snel mogelijk zonder dat het valt. Als de leider/ster stop zegt en niet kan zien waar het ei zich bevindt, dan win je! Speel het spel drie keer. Nu mogen de jeugdleden dammetjes tekenen op de plattegrond.
  4. Vriendschap: Doorfluisteraar: de leiding fluistert een zin uit het verhaal in het oor van een lid. Die fluistert de zin door. Als de laatste persoon in de rij de zin correct hardop kan zeggen, dan krijgt de gemeenschap bruggetjes voor op de kanaaltjes. Leuke variatie op het spel: de leiding toont het eerste jeugdlid een tekening (van een lama, een cocablaadje, een kip, enz.). Die moet telkens opnieuw nagetekend worden. Als de laatste tekening lijkt op het voorbeeld, krijgt de groep ook de kanaaltjes.
  5. Zingen: Leer het liedje 'Ik heb de zon zien zakken in de zee' in het Quechua (download hier) aan, en laat de leerlingen het zingen. Als ze hun best doen, kunnen ze bomen planten. Voor de partituur: zie bijlage 2. Schrijf de tekst op het bord.

De leden waren allemaal lid van de gemeenschap van Chucarasi. Maar ook in het echt maken wij deel uit van een gemeenschap: onze speltak. Kopieer de figuurtjes voldoende keer (downloaden) en laat de kinderen individueel de figuurtjes inkleuren en hun naam opschrijven. De leden mogen vertellen hoe ze 't vandaag vonden, en daarna hun figuurtje in elkaar haken, op die manier krijg je een vrienschapskring.

Hooguit 15 minuten aan materialen pakken.

• Plattegrond van de gemeenschap, gekopieerd op A3 (downloaden).
  • Bruggen, dammetjes, irrigatiekanalen (downloaden).
  • Een infofiche voor elke familie.
  • De tekst van het liedje k heb de zon zien zakken in de zee' (downloaden).

Lees 1090 keer Laatst aangepast op zaterdag, 12 december 2020 14:27