donderdag, 24 oktober 2019 16:07

Toverknoppen

Op een mooie zonnige lentedag verschijnen er als bij toverslag prachtige frisse jonge blaadjes en bloesems aan de kale takken van de bomen. Ga met de groep naar buiten en ontdek waar de bomen in de winter de nieuwe blaadjes verstopt hebben.

Tegen het einde van de winter is er iets heel bijzonders te zien aan de kale takken van de bomen. Aan alle takjes en twijgjes zitten knoppen waarin jonge blaadjes of bloesems heel nauwkeurig zitten opgevouwen als piepkleine bouwpakketjes. Elk soort boom heeft een eigen soort knop. De knoppen van een eik lijken op een varkenspootje, een paardenkastanje heeft grote kleverige knoppen, een beuk heeft lange slanke puntige knoppen en de inktzwarte knoppen van een es lijken op een kroontjespen.

Geef elk ploeg 3 verschillende takjes met knoppen onder een theedoek. Om de beurt voelt een scout onder de theedoek aan een knop en beschrijft al voelend hoe de knop van een tak eruit ziet (bijvoorbeeld: kleverig, rond, puntig, hard, op een steeltje). De andere scouts in de ploeg kijken op de zoekkaart welke knop dit kan zijn. Als ze het denken te weten mogen ze de knop bekijken en vervolgens de juiste naam op een label aan de tak bevestigen.

Aan de knoppen kun je een boom herkennen. Als alle takken met knoppen zijn gelabeld, zoeken de scouts de bomen waar de takken bij horen. Ze leggen de takken met labels onder de juiste boom bij de stam.

Loop met de ploegen langs te bomen / takken en bekijk of alle groepjes de bomen goed op naam hebben gebracht. Neem de losse takken mee, ze verdienen een mooi plekje in een vaas in het clubhuis.

Geef ter afronding bij het clubhuis elke scout een flinke beukenknop en een plakkaart of kartonnetje met dubbelzijdige tape. Laat de scouts heel voorzichtig de knop laag voor laag afpellen en alles uit de knop halen en op de kaart plakken.

Het is verbazingwekkend om te zien hoeveel onderdelen er in zo’n knop zitten. Als de knop ver genoeg ontwikkeld is zie je heel mooi hoe de blaadjes als een harmonica opgevouwen zitten.

Per ploeg: takken met knoppen van 3 verschillende bomen uit de directe omgeving, een theedoek, 3 labels en een knoppen zoekkaart.

Eventueel per scout een knop van een beuk en een kartonnetje met dubbelzijdige tape.

Lees 1265 keer Laatst aangepast op donderdag, 04 februari 2021 18:53