zaterdag, 19 oktober 2019 16:29

Kastanje knikkeren

Met kastanjes kun je reuzeleuk knikkeren, en ze liggen gewoon voor het oprapen.

Ikke heeft In het bos tussen de Khaali Jagah vlakte en de Talaab poel een paar kastanjes gevonden. Hier mee wil hij gaan knikkeren. Shanti hijkt raar op: knikkers zijn tocht van glas? Ikke verteld dat je knikkers heb in allerlei soorten en maten: Bonken, lodders, uppies, kalebassen, keizers, chineesjes, knotsen. Een bonk is maar liefst tien uppies waard. Zolang het maar rond is kun je er mee knikkeren.

Prikkel de fantasie van welpen en stimuleer buitenspelen, door spellen te laten bedenken met materialen uit de natuur.

Ikke maak, samen met de welpen een herfstwandeling in een bos of park en laat  de welpen onderweg paardenkastanjes, eikels en eventueel noten verzamelen. Alles waarmee je kunt knikkeren. De bolster waar paardenkastanjes in zitten prikt niet, die van tamme kastanjes wel.

Eenmaal weer terug bij het clubhuis spreken de welpen met elkaar een puntensysteem af net als bij knikkeren. Hoe groter de kastanje of eikel hoe meer hij waard is. Een kastanje bonk is wel tien eikel uppies waard. Ga knikkeren op het schoolplein.

Teken stoepkrijt cirkels op de stoep bij het clubhuis. Hoe kleiner de cirkel of hoe verder weg, hoe meer punten je kunt scoren. Schrijf de punten in de cirkels. De welpen gooien om de beurt 3 kastanjes en proberen binnen een cirkel te werpen. Als de kastanje binnen de lijnen blijft win je het aantal punten. Wie haalt de hoogste score?

Laat zelf andere spellen met kastanjes en eikels bedenken.

Paardenkastanjes, eikels en noten.

Hebben de welpen ook tamme kastanjes en beukennootjes gevonden? Omdat tamme kastanjes een platte kant hebben kun je er niet zo goed mee knikkeren. Maar je kunt ze wel eten. Kastanjes zijn nog lekkerder als je ze eerst even poft in de oven.

Kastanjes poffen: Snij elke kastanje kruislings in, leg ze op bakpapier met het kruis boven. Een half uurtje in de oven op 200 graden. Af laten koelen, afpellen en smullen maar.

Kijk voor meer receptje bij de herfst lekkernijen van Ikke.

Lees 1019 keer Laatst aangepast op zaterdag, 19 oktober 2019 22:22