Spetter, pieter pater... Ga maar vast naar huis...

(1 Stem)

De bewoners van Hotsjietonia hebben allemaal hun eigen huis. Die huizen zijn allemaal anders. Rozemarijn woont in een boerderij. Fleur en Keet Kleur wonen in gekleurde bollen. Stanley Stekker woont in een wit huis. Sterre en Steven Stroom wonen op een boot. Die huizen zijn voor hun bewoners heel herkenbaar.

Dat bevers te klein zijn om te helpen met het organiseren van plaatselijke activiteiten betekent natuurlijk niet dat ze niks te zoeken hebben in het activiteitengebied Samenleving. Net als ieder ander zijn de bevers onderdeel van onze samenleving. Ze zijn vooral bezig om de omgeving om hen heen te ontdekken. Voor bevers is alles dichtbij of heel ver. Ze kunnen binnen hun omgeving bepaalde plaatsen herkennen, zonder zich bewust te zijn van de afstanden tot elkaar. Tijdens deze activiteit gaan de bevers eens goed nadenken over waar ze wonen. In wat voor huis? En in wat voor huis wonen de andere bevers? Misschien woont er wel een bever hoog in een flat, in een boerderij, in een grachtenpand of op een woonboot.

Geïnspireerd door de bijzondere klompwoning van Alfred J. Kwak: laat de bevers eens nadenken en vertellen over in wat voor huis ze wonen. Ondertussen maken ze een tekening van hun eigen huis. Je kunt ze op weg helpen met vragen als: Waaraan kan je jouw huis herkennen? De voortuin? De kleur van de voordeur? Een blaffende hond? Het nummerbordje?

Soms kun je aan het huis zien wat voor soort mensen er wonen. Wie woont er in een kasteel? En in een paleis? En in een paddenstoel? Je kunt de opdracht ook goed koppelen aan de verschillende huizen uit Hotsjietonia. Wie woont er in welk huis? Waar kun je dat aan zien? Misschien staan er wel heel interessante huizen bij jullie clubhuis in de buurt (of is het clubhuis zelf een heel interessant gebouw (zoals een boerderij of een wachtschip). Je kunt in dat geval ook een speurtochtje uitzetten langs verschillende huizen.

15 minuten voor het verzamelen van afbeeldingen van gebouwen en die ophangen.

• Afbeeldingen van gebouwen en Hotsjietonia.
  • Materiaal voor activiteiten (bijvoorbeeld kleurpotloden, papier, speurtochtlintjes).

• Geef stille kinderen ook de beurt en help ze.

• Als je een speurtochtonderdeel erbij doet, let je op bij het oversteken van wegen.
Lees 2060 keer Laatst aangepast op maandag, 07 december 2020 19:23
Meer in deze categorie: « Levende kaart Bouw je eigen radio »