zondag, 06 oktober 2019 21:24

Wie wij zijn - postenspel

(1 Stem)

Een kort postenspel om belangrijke zaken van de identiteit van de welpenhorde te bespreken zoals de welpenwet, onderlinge afspraken, kennismaking met de insignes en leren uiten welke onderdelen van scouting je wel of niet liggen.

Akela zit bij de Raadsrots. Hij wil graag weten wat iedereen in de horde belangrijk vind en weet wat de regels binnen de horde zijn. Hij bedenkt een kort postenspel om belangrijke zaken van de welpenhorde te bespreken zoals de welpenwet, onderlinge afspraken en welke insignes/spellen populair zijn.

15 min. en 1 leiding per post.

Insignes/opkomst ideeën

Nodig:

• A4tje per insigne (zie bijlage)
  • Stickertjes
  • Post-it’s

Rol leiding: ervoor zorgen dat iedereen actief meedoet. Vragen stellen zoals ‘waarom vind je dit (niet) leuk?’, ‘Wanneer zou je dit wel leuk vinden?’). Openstaan voor vragen van de welpen.

Op scouting doe je elke week iets anders. Maar iedereen vindt weer andere dingen leuk. Overal hangen blaadjes met de verschillende insignes die je kan verdienen en een paar voorbeelden van opkomsten die daarbij horen. Plak een stickertje in het vakje wat het beste voor jou geldt (‘vind ik leuk’, ‘vind ik soms leuk’, ‘vind ik niet leuk’). Hebben ze een leuk idee voor een opkomst die bij een insigne past? Schrijf het op een post-it en plak het erbij.

Onderlinge afspraken

Nodig:

• Groot papier + stift (of misschien post-it’s en de welpen het zelf laten doen, zodat ze het er ook af kunnen halen wanneer ze het er niet eens mee zijn. Dat wij het achteraf opschrijven en hangen.)
  • Normale papiertjes en pennen

Rol leiding: Begeleiden discussie en de afspraken bevragen en opschrijven. Zorg ervoor dat iedereen iets mag/kan zeggen en beantwoord eventuele vragen.

Wat vinden wij vervelend en welke afspraken maken wij samen om dit te voorkomen? Laat de welpen samen overleggen en schrijf de belangrijkste afspraken op op een groot vel die wij aan de muur hangen.

De Welpenwet

Nodig:

• Welpenwet in losse woorden geknipt.

Rol leiding: helpen tijdens het puzzelen met hints en het controleren. Daarna met het begeleiden van de discussie/het stellen van vragen.

De wet ligt in stukjes op tafel. Puzzel de welpenwet in elkaar. Wat staat er precies en wat zijn goede voorbeelden waarin we ons aan de wet houden of juist echt niet aan de wet houden?

Een welp speelt samen met anderen in de jungle.
Een welp is eerlijk, vriendelijk en zet door.
Een welp zorgt goed voor de natuur.

Lees 1084 keer Laatst aangepast op maandag, 07 oktober 2019 19:09