Wateroversteek

Oplossingsgericht werken, samenwerking binnen team. Het oplossen van een oversteek over een beek door middel van pionieren.

Zorg ervoor dat je beek/sloot hebt die net iets breder is dan de lengte van je pionierhout (bijv. 4 meter, als het pionierhout 3 meter lang is). De ploeg krijgt de opdracht de sloot/beek over te steken, zonder nat te worden. Iedereen moet aan de overkant komen. Zij hebben tot hun beschikking 2 pionierpalen van 3 meter en pioniertouwen.

De oplossing is: het maken van een staander met daaraan vast een dwarsbalk. Bovenin de staander maak je een aantal touwen vast om de paal recht te kunnen houden. Je plaatst de staander in het midden van de sloot. De dwarsbalk vormt een brug tussen de staander en de oever waarop je staat. Twee of drie scouts houden de staander recht door middel van de bevestigde touwen. Een scout loopt over de dwarsbalk naar het midden. En draait dan de dwarsbalk naar de andere oever en steekt over. Draai de balk terug en de volgende kan oversteken.

• Beek of sloot.
  • Twee pionierpalen per ploeg.
  • Zes pioniertouwen per ploeg.

• Deze activiteit is geschikt voor fase 2 (Wij) van de Development Award.
Lees 2915 keer Laatst aangepast op maandag, 07 december 2020 10:29