zaterdag, 21 september 2019 13:44

Slagschip de Bismarck (Waterspel)

(1 Stem)

Een uitdagend roeispel waarmee je leert roeien zonder roer in een spannend spel.

Bij de Nishaani-plaats staan er minimaal 2 nesten klaar voor een wedstrijd die Jacala bedacht heeft. De welpen gaan de Kanyerivier op en doen alsof ze in een Bismarck zitten.

Elk nest heeft een boot met 2 roeiriemen buitenboord om te roeien en 1 riem (aan een lijn zodat deze niet te ver van de boot kan drijven) om als 'torpedo' de andere boten te raken en zo punten te scoren.

Het doel is om zoveel mogelijk keer de andere boten te raken. De stuurman moet op het achterdek roeicommando's geven om zo bij de andere boten uit te komen.

Vervolgens is er 1 iemand die met een riem aan een lijn vast (zodat je hem terug kan halen) die door het water heen te werpen en zo de andere boot te raken.

• Minimaal 2 roeiboten of kano's
  • 3 riemen of peddels per boot of kano
  • Lijntjes touw

• Let op dat de riemen of peddels niet door de lucht worden gegooid.
  • Dragen van een zwem- of reddingsvest: Zie informatieblad gebruik zwem- en reddingsvesten van de Nautisch Technische Richtlijnen (NTR2020) op de website Scouting Nederland

Je kan dit ook met kano's doen zodat je dit spel ook met waterwelpen kan doen.

Deze activiteit is te gebruiken voor het oefenen (van onderdelen van de) CWO eisen:

• Roeitechnieken en roeicommando’s kunnen uitvoeren
  • Roeicommando’s kunnen geven
  • Roeimanoeuvres zonder roer
  • (CWO RB 1/2,3 Eisen Praktijk)
  • (CWO RB 3 Eisen Praktijk)

Aanvullende informatie

Lees 1126 keer Laatst aangepast op woensdag, 30 augustus 2023 16:57