Indianenkwartet

Vier dezelfde voorwerpen in het jachtgebied te krijgen.

Er worden 4 teams gemaakt, waarbij elke groep afzonderlijk weer wordt onderverdeeld in een groep verdedigers en een groep aanvallers. Iedere groep krijgt een wigwam toegewezen. Rondom deze wigwam is een gebied afgezet, het zogenaamde jachtveld. Wanneer de aanvallers zich binnen een jachtveld bevinden, zijn ze afgeschermd van de verdedigers. De aanvallers krijgen voor aanvang van het spel een leven kaartje.

Wanneer een aanvaller op weg is naar een jachtgebied, kan hij/zij gedood worden. Dit houdt in dat hij/zij getikt wordt en het leven kaartje moet inleveren bij de tikker. Daarna moet de aanvaller een nieuw leven kaartje halen bij de staf (zolang de voorraad strekt).

In elk jachtveld liggen 4 verschillende voorwerpen. Wanneer een aanvaller het jachtveld levend kan bereiken (hij heeft dan zijn kaartje nog), moet er een vraag beantwoord worden over het (echte) leven van indianen. Is het antwoord op deze goed, dan mag hij/zij een voorwerp naar keuze meenemen naar het eigen jachtveld. In bezit van een voorwerp kun je je leven niet meer kwijt raken op weg naar je eigen wigwam. Gewonnen heeft de groep die het eerst vier dezelfde voorwerpen verzameld heeft in het jachtgebied. De controle wordt uitgevoerd door de staf.

Materialen klaarzetten.

• Hoofdbanden.
  • Veren (4 kleuren).
  • Pionierpalen (12).
  • Pioniertouwen (4).
  • Afzetlint.
  • Vragen over het leven/de cultuur van echte indianen.
  • Voorwerpen (4 x 4 dezelfde).
  • Stafleden in wigwams (4).
  • Stafleden extra bij uitbreiding spel (3).
  • Blauwe dassen bij uitbreiding spel (3).

• Pas de vragen aan op het niveau van je speltak
  • Uitbreiding van het spel (voor scouts): Het spel kan uitgebreid worden met de "cavalerie". Deze kan zowel aanvallers als verdedigers aftikken. De cavalerie is te herkennen aan hun blauwe dassen.
  • Varianten op dit spel zijn: levend kwartet (renspel) en levend kwartet (geheugenspel).
Lees 4485 keer Laatst aangepast op zaterdag, 05 december 2020 12:30