Roverscouts - Partenza

Overvliegen van speltak naar speltak is een bekend Scoutingfenomeen, maar wat doe je als je als je met de roverscouts klaar bent?

Denk met je stam eens na over wat je als stam eigenlijk doet als iemand ‘overvliegt’ van de roverscouts. Onderstaand een aantal vraagstukken die je hierbij kunnen helpen:

• Is er een oud-stam of een plusscoutskring waar je naartoe overvliegt?
  • Is er een leeftijdsgrens en waarom niet?
  • Zorgt een leeftijdsgrens voor meer ‘aanwas’ vanuit de explorers of juist minder?

De roverscoutsgids gaat uit van een leeftijdsgrens, dus dat je rond de leeftijd van 21 jouw roverscoutsperiode ëindigt. Discussieer over de voore en nadelen van deze constructie. Een eindceremonie ‘Partenza’ is het moment waarop je ‘overvliegt’ vanaf de roverscouts en je periode als roverscout eindigt. Is een Partenza iets voor jullie stam, waarom wel/niet? Hoe gaat deze activiteit?

Half uurtje tot een kwartier.

• Whiteboard of A0.
  • Stiften en/of pennen.

• Kijk eens bij stammen in de buurt hoe zij het doen.
  • Wat is de vise van Scouting Nederland eigenlijk?
  • Check het handboek roverscouts. Zoek eens online op www.scouting.nl/roverscouts wat er aan informatie is.
Lees 2516 keer Laatst aangepast op vrijdag, 04 december 2020 17:11
Meer in deze categorie: « Pluim Mocktails »