Outdoorchallenge

Bij dit spel gaat het om samenwerking. Spelenderwijs komen de deelnemers erachter dat ze elkaar nodig hebben om een einddoel te bereiken.

Er zijn vier groepjes en het spel bestaat uit drie rondes.

1. Alle groepen doen hun eigen spel en verdienen elk iets wat nodig is voor het volgende spel.
  2. Er zijn twee spellen waar twee groepen moeten samenwerken met de door hen verdiende spullen.
  3. Alle groepen werken samen om het einddoel te bereiken.

Thema
In het begin van het spel zijn alle deelnemers simpele straatmuzikanten. Om succesvol artiest te worden zal iedereen krachten moeten bundelen. Tijdens het spel verdienen de straatmuzikanten steeds benodigdheden om een concertzaal te vullen. Denk hierbij aan stoelen, muziekboxen, muziekinstrumenten, enzovoort. In dit geval is het spel in het thema “toppers en diva’s” uitgevoerd, maar met een beetje fantasie kan dat in elk ander thema.

Ronde 1
Om de groepen in te delen lees je onderstaande cryptische omschrijvingen voor. Voelen de kandidaten zich geroepen, dan sluiten ze zich bij die groep aan. Op die manier krijg je eens een keer heel andere groepen. Voor elke opdracht is 10 minuten de tijd.
1. Mensen met een warme persoonlijkheid.
2. Mensen die geen obstakels uit de weg gaan.
3. Mensen met een groot draagvlak.
4. Mensen die graag hun boot laten bevaren.

Opdracht 1
Zo snel mogelijk een touwtje doorbranden met een houtvuurtje. Door minder lucifers te geven of het touwtje hoger te hangen maak je het moeilijker. Lukt dit binnen 10 minuten? Dan verdienen de kandidaten stoelen voor in hun concertzaal.
Thema: Werken onder tijdsdruk.

Opdracht 2
Een object over de sloot krijgen zonder dat dit nat wordt. Geef de deelnemers alleen het object en een vel papier (om bijvoorbeeld een bootje te vouwen). Lukt het niet, laat de deelnemers dan ook spullen uit de omgeving gebruiken. Lukt dit de kandidaten? Dan verdienen ze stoelen voor hun concertzaal.
Thema: Obstakels overwinnen.

Opdracht 3
Met drie palen en vijf touwen één persoon naar de overkant brengen (± 15 meter). Zorg dat de deelnemers origineel aan het werk gaan en maak het ze niet te makkelijk. Lukt het? Ze verdienen speakers voor in de concertzaal.
Thema: Artiest in de watten leggen.

Opdracht 4
De helft van de personen wordt geblinddoekt en moet op aanwijzing van de andere helft een parcours afleggen. Aan het einde van het parcours staat een onhandig voorwerp (bijvoorbeeld een stoel), waarmee de geblinddoekte persoon het parcours moet vervolgen. Zorg voor een moeilijk parcours, bijvoorbeeld over een steiger of langs een sloot. Als het lukt verdient de groep speakers voor in de concertzaal.
Thema: Vertrouwen op je manager.

Ronde 2
Opdracht 1 (groep 1 en 2)
Afleggen van een parcours van ongeveer 50 meter met behulp van de verdiende stoelen. Hierbij mogen de deelnemers de grond niet raken. Halen de deelnemers dit binnen 10 minuten, dan verdienen ze muziekinstrumenten.
Thema: de stoelen meenemen richting de concertzaal. Het is niet altijd makkelijk om je doel te bereiken.

Opdracht 2 (groep 3 en 4)
Met de hele groep een stormbaan/touwenparcours afleggen binnen 10 minuten. Hierbij moeten de verdiende speakers natuurlijk worden meegenomen. Als extra uitdaging kan je elke deelnemer de speakers een keer vast laten houden. Zoals ook in het echte leven hebben één of meer mensen een handicap. Er worden daarvoor kaartjes uitgedeeld. Bijvoorbeeld één persoon die niet mag praten. Lukt het? De deelnemers verdienen lampen en microfoons voor hun concertzaal.
Thema: de speakers meenemen richting de concertzaal. Het is niet altijd makkelijk om je doel te bereiken.

Ronde 3
Opdracht 1 (alle groepjes werken samen)
Om alle spullen mee te kunnen nemen naar de concertzaal moet goed samengewerkt worden. De deelnemers moeten een stuk afleggen van ongeveer 20 meter met een maximaal aantal voeten (handen maken niet uit). Stel je hebt 10 deelnemers en je mag met totaal 10 voeten naar de overkant, dan kan iedereen hinkelen. Maar je kunt het natuurlijk een stuk moeilijker maken. Geef de deelnemers de ruimte om creatief te zijn, maar help ze herinneren dat ook alle spullen naar de overkant moeten. Hinkelen met iemand op je rug met ook nog eens 2 stoelen is misschien niet zo makkelijk!

Einde
Bereikt iedereen de overkant met alle spullen en het gestelde aantal voeten, dan verdient de groep de sleutel van hun concertzaal (ofwel, de sleutel tot succes!).

30-60 minuten voor het bij elkaar zoeken en klaarzetten van het materiaal.

• Stoelen.
  • Speakers voor in de concertzaal (dozen of tafeltjes).
  • Sisaltouw om door te branden.
  • Brandhout.
  • Lucifers.
  • Object om droog naar de overkant te krijgen.
  • Groot vel papier.
  • 3 piopalen.
  • 5 touwen.
  • Blinddoeken.
  • Spullen om een parcours/stormbaan te bouwen (bijvoorbeeld touwen, autobanden, camouflagenet etcetera).
  • Handicapkaartjes.
  • Touwen of lint om het parcours af te zetten.

• Zorg dat het niet te makkelijk is, zeker voor roverscouts mogen de opdrachten best wat uitdagender!
  • Het thema kan heel veel toevoegen, zorg dat iemand het uitlegt die goed en enthousiast kan vertellen.
  • Deze activiteit is geschikt voor fase 2 (Wij) van de Development Award.
  • Bron: Dit spel is tot stand gekomen gedurende het eerste B511 Gilwellweekend; Subgroep Spotlight.

Lees 3562 keer Laatst aangepast op donderdag, 29 oktober 2020 14:18
Meer in deze categorie: « Monomulti Waterquiz »