donderdag, 14 maart 2024 07:25

Batik je eigen Afrika-shirt

Onderdeel van de regenboognatie van Zuid-Afrika zijn de emigranten van Indiase afkomst. Zij brachten de kunst van batik mee naar Zuid-Afrika. Tegenwoordig wordt er overal veel gebatikt in de warme Afrikaanse kleuren en patronen. Er zijn in Zuid Afrika zelfs organisaties, waaronder scoutinggroepen, die batikken om fondsen te werven. Je kunt op 2 manieren batikken, we beschrijven ze hier allebei.

Uitvoering 1

Een eenvoudige manier, ook voor welpen goed te doen. Knip stukken van het bolletje paktouw af. Bind met het touw stukken stof af, of leg knopen in de stof zelf, zodat er op die plaatsen geen verf kan komen. Doe de ‘afgeknoopte’ doeken of shirts in een emmer met verf. Je laat dit een paar uur staan en spoelt het dan goed uit. Haal de knopen eruit en hang de shirts te drogen. Wil je nog een ander kleurtje erbij, knoop dan opnieuw stukken af en herhaal alles.

Uitvoering 2

Hiervoor gebruik je de batikpennen en de was / het kaarsvet. De
was laat je smelten in het pannetje. Terwijl je hiermee bezig bent, maakt iedereen alvast een ontwerp voor op het shirt. De batikpen gaat in de gesmolten was. Let op: dit is heet!! Met de gesmolten was teken je het ontwerp na op het shirt. De was hard snel en je moet dus vrij snel je batikpen weer in het pannetje dopen. Stop de shirts of doeken in het verfbad, net als bij uitvoering 1. Als de shirts droog zijn is het tijd voor de volgende stap. Leg enkele vellen toiletpapier op een strijkplank en laat je strijkbout heet worden. Leg de gebatikte lap op de vellen toiletpapier en dek dan de lap ook af met toiletpapier. Ga met de strijkbout over het toiletpapier om de was eruit te strijken. De was gaat dan in het papier zitten. Wil je nog meer figuren of kleuren erop? Dan start je opnieuw met de beschreven methode. Goed uitspoelen en de was eruit strijken is heel belangrijk.

• Batikpennen, te koop in een hobbyzaak
  • Was / kaarsvet
  • Oud pannetje
  • Brandertje
  • Textielverf, te koop bij een drogist en online
  • Bolletje paktouw
  • Schaar
  • Oud T-shirt, overhemd of stuk laken, liefst wit.
  • Emmers of teilen water: per verfkleur een aparte emmer.
  • Strijkbout en strijkplank
  • Toiletpapier

• De pen van was kan heet worden
  • Draag eventueel een plastic schort of iets dergelijks om te voorkomen dat de kleding die je aan hebt ook geverfd word